Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forbrugsregnskab og tilbageholdelse af depositum fra besværlig lejer

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jan 17
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino

Min nevø udlejer et hus til en lejer.

Lejeren har i lejeperioden ikke aflæst sit forbrug. Lejeren er blevet bedt om det flere gange, men hun VIL ikke aflæse målerne, er dårlig betaler, osv. Derfor har hun ikke fået forbrugsregnskaber, og mit familiemedlem har betalt efter forsyningsselskabernes skøn. Det er han selvfølgelig træt af.

Nu har lejeren sagt op, hun vil ikke længere bo i huset. Mit familiemedlem har tilbageholdt en del af hendes depositum indtil at det er klart hvor meget hun egentlig har brugt. Lejekontrakten er den standardkontrakt man kan købe flere steder på nettet med tilhørende vejledning.

1) Er det i strid med lovgivningen at tilbageholde depositum for at dække et forbrug man ikke kan fastsætte, fordi lejer ikke har aflæst målere?

2) Kan det virkelig være rigtig, at lejer ikke skal betale for sit forbrug for tidligere år, blot fordi lejer ikke har fået årsopgørelser rettidigt? Det er jo hendes egen skyld når hun ikke har villet aflæse målere.

3) Har lejer krav på at modtage regningerne for forsyningsselskaberne, eller er det fint nok med den opgørelse han selv udfærdiger?

Tak for hjælpen.

mvh Erik

Fra Ølstykke
Tilmeldt 28. Jul 11
Indlæg ialt: 479
Fra  Move2 - Danmark Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Det er helt lovligt at tilbageholde depositum (eller en rimelig del) indtil det er muligt at fastsætte forbrug.

2. Lejer skal betale for forbrug i.flg. lejekontrakten. Man fritages ikke på grund af fejl og mangler.

3. Der skal selvfølgelig kunne dokumenteres regninger på forbrug over for lejer. Jeg går ud fra det er omtalt i lejekontrakten.

Som dårlig betaler, er det jo ikke sikkert at der er penge i overskud til regninger, husleje og forbrug.
Nu kan jeg jo ikke vide hvor dårligt det står til, men der ligger forhåbentligt mindst 3 mdr. leje i depositum.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)