Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hverv under ansættelse - Hvad sker der?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Hasselager
Tilmeldt 31. Jan 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en kammerat, som står i flg. situation.

Han oprettede et cvr. nr. i starten af året, samtidig med han var ansat som funktionær. Dog uden at der var aktivitet i firmaet.

I hans kontrakt står der, at han er uberettiget til, uden samtykke fra virksomheden, at være indehaver af anden virksomhed.

Han har i over 2 måneder, været sygemeldt med stress, og er tilsidst blevet enig med virksomheden om, at de stopper samarbejdet.

Chefen sagde han ville opsige ham, så han kunne få dagpenge, men trak i land, og fik ham til at skrive under på "sin egen" opsigelse. (ingen beviser desværre)

Firmaet han var ansat i, har fundet ud af, at han har oprettet et firma, og mener nu det er kontraktbrud, og snyd med sygeløn.

Kontrakt er måske rigtig, men hvad kan der ske, når han nu har sagt op?

Er det uberettiget sygeløn, når han nu havde oprettet et cvr nr før han blev syg?

Der kom først aktivitet i det nye cvr nr., efter ham og virksomheden han var ansat i, blev enige om at stoppe samarbejdet.

Hvad er der værste der kan ske?

Pft

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad mener du med "sygeløn" Jeg forstår det som han er opsagt bl.a. grundet et kontraktbrud ved at han har haft firma ved siden af ansættelsen og firmaet måske tilmed mener, stress sammenbrud kommer af det.Han får vel ikke løn længere end max til opstigelsen som max. Teoretisk kunne de køre sag om kontrakt brud fra hans side
Hvis du mener sygedagpenge, så vil et CVR sagtens kunne stå i vejen, det må han høre a-kassen og og evt lukke det ned

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hasselager
Tilmeldt 31. Jan 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Han har været sygemeldt i lidt over 2 måneder, hvor han har fået sygeløn (normal løn) af sin arbejdsgiver.

Han raskmeldte sig i aftale med arbejdsgiveren, hvor de samme dag underskrev en opsigelse fra ham.

Der blev han fritstillet med det samme og skal så have løn i den måned han opsigelse er.

Efterfølgende har de så fundet ud af, at han har oprettet et cvr nr., og mener nu han har fået løn under sygdom uberettiget.

Men hvad kan det gøre, at de senere har fundet ud af det? For der har han jo sagt op.

Og hvad kan der ske med hans løn under sygdom? han var nede med stress..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke der sker noget men de kan jo trække ham i retten for kontraktbrud og for at have modtaget løn under sygdom trods kontraktbrud - tilmed et brud som de måske kan overbevise retten om, skyldes at han både var ansat og drev nyt CVR og måske tilmed slet ikke ville være syg uden det kontraktbrud, da stress kom af dobbelt livet, eller at stress meldingen kom fordi han skulle bruge tid hjemme på sit nye CVR.

Teoretisk kan det som godt være en vindersag for firmaet, for hvis kontrakt klart siger han ikke må drive anden virksomhed, og så får han CVR og går ned med stress og koster dem penge på den konto, så er det ham der står som kontraktbryderen. Worst case er at de kræver lønnen under sygdommen tilbagebetalt men OM de tager sådan en sag, som måske KAN gå begge veje i retten (TROR virksomheden ville vinde), det tør jeg ikke spå om

Moralen må være, at indgår man en aftale om løn mod at man ikke samtidigt har CVR som selvstændig, så skal man altså overholde den og ikke få løn i flere måneder med stress. Var han blevet kørt ned af en bil, var det nok bedre i retten at fremføre der ikke var nogen sammenhæng, men her - både kontraktbrud og en sandsynlig sammenhæng mellem stress og dobbelt job/selvstændig

At han nu har sagt op gør nok ikke hverken fra eller til

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)