Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed eller selskab nu?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

En bekendt driver et lille firma med design og produktion af udvikling af beklædningsgenstande. Dette siden 2011.

Frem til 2016 3. kvartal gik det lidt langsomt. Så kom webshop og så tog det fart.

I går skulle selvangivelse for 2016 indtastes. Ved afslutning kom en besked om, "at det er mere 3 år med underskud og virksomheden kan blive betragtet som hobby" eller noget i den retning. Virksomheden er momsregistreret og ALT slag bliver registreret i bogført og afregnet moms af.

Nu er spørgsmålet: Er det nødvendigt at oprette et selskab i stedet for?. Der er ingen gæld i enkeltmandsvirksomheden, da alt betales kontant.

Og som vi også drøftede, nogle leverandører har f.eks: " (1) køb 50 til kr. 100,00 og betal kr. 100,00 i fragt. (2) Køb 100 og fragtfri levering. Om der vælges det ene eller det andet gør ikke noget ved driftsresultatet. Nr. 2 gør noget ved lagerbeholdningen.
Nogle leverandører har min. beløb på ordre og en del af en sådan ordre er ikke solgt ved hjemkomst, men måske over et år.

2016 har været præget af omkostninger til webshop, messeomkostninger, reklamer, annoncer, som er væsentlige poster i det forholdsvis lille underskud.

Alle input er velkomne.

Tilmeldt 23. Mar 17
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

For at sikre jeg selv vil jeg anbefale at i opretter et IVS eller ApS.

Man ved aldrig hvad fremtiden bringer og hvis det skulle gå galt, hæfter i ikke personligt.

Et IVS koster mellem 1000 - 2000 Kr og det er en god investering mod ovenstående.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er problemet jo 2016, så at oprette selskab nu ændrer ikke ved 2016 og underskuddet. Det kan være fornuftig overvejelse fremadrettet - dog jo lidt dyrere at drive end den nuværende

For 2016 er problemet at skat formentlig jo ikke mener virksomheden har været drevet seriøst erhvervsmæssigt med overskud for øje, og her må der en "forhandling" med skat til, for at se, om man trods 3 år med underskud, kan overbevise om seriøs erhvervsmæssig drift med overskud for øje - ellers vil der ikke være fradrag for underskud i 2016. Jeg forstår den besked der er kommet op ved indtastning af selvangivelsen som, at skat stærkt vil overveje om det er hobby.

Kan man så vise at der nu er seriøs erhvervsmæssig drift osv så burde det være frit valg mellem virksomheden og selskabet ud fra disse overvejelser http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

vh John Hannover

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
For 2016 er problemet at skat formentlig jo ikke mener virksomheden har været drevet seriøst erhvervsmæssigt med overskud for øje, og her må der en "forhandling" med skat til, for at se, om man trods 3 år med underskud, kan overbevise om seriøs erhvervsmæssig drift med overskud for øje - ellers vil der ikke være fradrag for underskud i 2016. Jeg forstår den besked der er kommet op ved indtastning af selvangivelsen som, at skat stærkt vil overveje om det er hobby.

Tak John

For din anskuelse af emnet. Jeg har søgt på emnet men kan se, at du "kalder" den noget andet. Link er sendt videre.

Helt enig og i det felt, der fremkom efter indtastning af data, blev anført at der er tale om en ikke hobbyvirksomhed, da omsætning i 2017 allerede er 50% af 2016, samt varekøb er reduceret til 1/4 af 2016.

Der bliver drøftet med SKAT, da det jo ikke giver mening at købe, som i mit eksempel: 50 stk til kr. 100,00 + kr. 100,00 i fragt= Kr. 200,00 istedet for at købe 100 stk. til kr. 200,00 og fri fragt.

Giver lige tilbagemelding, når ny info er modtaget.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Betalingsterminal:

For at sikre jeg selv vil jeg anbefale at i opretter et IVS eller ApS.

Man ved aldrig hvad fremtiden bringer og hvis det skulle gå galt, hæfter i ikke personligt.

Et IVS koster mellem 1000 - 2000 Kr og det er en god investering mod ovenstående.

ikke uenig - Skal dog med, at der er lidt større udgifter ved IVS ofte.

Dels er der en lovpligtig arbejdsskadeforsikring uanset løn og/eller omsætning, og vi taler ca 1800 kr fast om året. Så er der bank, hvor man ikke kan bruge en personlig konto med CVR nemKonto tilknyttet (kan man heller ikke altid få lov til i banken ved personlig virksomhed dog) og dermed skal man i IVS ofte regne med mindst 2.000 kr om året til oprettelse og gebyr i erhvervskonto

Endeligt er der mange som kan klare regnskab og selvangivelse i personlig virksomhed men færre der klarer årsrapport i selskaber, så også der kan der være lidt ekstra omkostninger. Det kan sagtens alt sammen være omkostninger man bare skal tage, netop for hæftelsen skal bort.

Man skal også lige tænke på, i det aktuelle fald, har der nok ligget en fordel i fradrag for det hidtidige underskud i anden personlig indkomst - men er det overskud fremover, så kan det sagtens være selskab fremover er løsningen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Dels er der en lovpligtig arbejdsskadeforsikring uanset løn og/eller omsætning, og vi taler ca 1800 kr fast om året. Så er der bank, hvor man ikke kan bruge en personlig konto med CVR nemKonto tilknyttet (kan man heller ikke altid få lov til i banken ved personlig virksomhed dog) og dermed skal man i IVS ofte regne med mindst 2.000 kr om året til oprettelse og gebyr i erhvervskonto

Endeligt er der mange som kan klare regnskab og selvangivelse i personlig virksomhed men færre der klarer årsrapport i selskaber, så også der kan der være lidt ekstra omkostninger. Det kan sagtens alt sammen være omkostninger man bare skal tage, netop for hæftelsen skal bort.

Man skal også lige tænke på, i det aktuelle fald, har der nok ligget en fordel i fradrag for det hidtidige underskud i anden personlig indkomst - men er det overskud fremover, så kan det sagtens være selskab fremover er løsningen

vh John Hannover

Hej John

Dette har jeg naturligvis fundet i dine andre gode svar.

Forsikring og bank ender med ca. kr. 1.250,00 pr. år., efter forhandling.

Jeg sørger for info når der er nyt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

svar.

Forsikring og bank ender med ca. kr. 1.250,00 pr. år., efter forhandling.

Jeg sørger for info når der er nyt

lyder fint forhandlet

vh John 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)