Hej alle sammen Jeg er på nippet til at starte min egen virksomhed, som kommer til at være et nanobryggeri (mikrobryggeri, bare mindre) og til dette formål skal jeg bruge nogle råd af folk der har startet egen virksomhed før. Til at starte med, er det en hobbyvirksomhed, fordi jeg slet ikke regner med at tjene penge nok til at leve af det, så jeg er ret sikker på at jeg skal registrere mig som en enkeltmandsvirksomhed, spørgsmålet er om jeg skal momsregistreres eller ej. Jeg deler lige den her tråd op i mine dumme (nybegynder) spørgsmål, og så dem jeg er mere sikker på, men bare skal bruge gode råd til. Dumt spørgsmål 1: Hvad vil det helt konkret sige at kunne trække moms fra? Jeg ved godt at det betyder at jeg kan trække moms fra ting jeg køber til virksomheden, i dette tilfælde fx. malt, humle, brygudstyr osv. Men hvordan forgår det i praksis? Lad os sige at jeg fx. køber 1 kg malt fra en leverandør. Af prisen er fx. 20 kr momsen på varen. De 20 kr skal jeg da stadig betale til min leverandør ikke? Og hvis jeg skal betale dem til min leverandør, hvordan får jeg så pengene igen, så at sige? Hvor og hvordan skal jeg registrere den moms jeg har "betalt" osv. Som jeg forstår det, betyder momsregistrering også at jeg skal opkræve moms af folk jeg sælger ting til, er det korrekt? Hvordan betaler man så de x antal moms kr. til SKAT? Ikke dumt spørgsmål 1: Hvad ville jeres råd være i forhold til momsregistrering, på en ret lille opstarts-virksomhed? Kan det overhoved betale sig, eller bør jeg vente til jeg har fået det hele op at køre og fået nogle faste kunder? Er det for eksempel Dumt spørgsmål 2: Hvis jeg vælger at momsregistrere min virksomhed, er der så specifikke krav, i forhold til det momsregnskab jeg skal have? Er et Excel skema med køb osv for eksempel fint, eller skal jeg have et decideret program til at holde styr på det? Sidste spørgsmål: Som hobbyvirksomhed eller enkeltmandvirksomhed, skal man så årligt indberette hvad man har købt og solgt i løbet af året? Eller skal man bare have papirer der dokumenterer det hele, hvis SKAT eller andre nu gerne vil vide det? Håber nogle kan svare på de her spørgsmål, jeg har nemlig ikke kunne finde disse svar selv :) MVH Christopher |
Excel er fint i starten, men du kan overveje at anvende et program eller online ydelse til at holde styr på dit regnskab.
VH. GrN.dk