Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms før/efter kommission ved internationalt setup

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Aug 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi står med et internationalt firma med en lokal franchise afdeling her i Danmark. Vores revisor var ikke til meget hjælp til, at begynde med så derfor overvejer vi at hyre en anden. Men før vi gør det så vil vi lige høre om i herinde måske ved, hvorvidt man betaler moms før eller efter kommission til partnere? Det skal siges at ydelsen købes af kunden på internationale sider, som ikke har base i Danmark og hvor pengene går ind på en konto i England. Ved endt måned modtager jeg så en bankoverførsel på netto-prisen (efter kommissioner er betalt), hvilket er der hvor det bliver ret komplekst. Hvad siger Amino?

med venlig hilsen

Mie

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo et lidt sært spørgsmål, men jeg ville sige at en franchise business er en selvstændig enhed, men i jeres opsætning er Danmark jo ikke en selvstændig enhed, og så er Danmark altså kun en affiliate under det sælgende firma.

Opererede man som en selvstændig enhed så sætter den Danmark selv prisen og opkræver pengene og laver sit selvstændige regnskab inkl. momsafregning. Og så betaler man franchise ejeren. Det er ikke franchise ejeren der betaler provisions løn til franchisetagerne.

Men du skal mig bekendt også betale moms af affiliate indtægter hvis det overstiger 50000 indenfor 12måneder og de skal også beskattes.

Hvis du mener det er en franchisebusiness der kører på den måde ser jeg det som en måde at lave momsundragelse på. Hvis varen koster 1000 kr for kunden og i har givet 500 for den, der betales 200 i moms i England, franchise ejeren får 100 selv og sende dig 200. Så betaler du måske 20% af 200 i moms, men du skulle have betalt 200 i moms til Danmark, så du skylder staten Danmark 160kr. for hver 1000kr. du omsætter. Selv hvis du vælger at betale Danmark 200 i moms så du intet får selv, så vil det være rigtigt, men så betaler i jo moms i både England og Danmark. Det vil man jo heller ikke.

Hvis du tager imod pengene i Danmark så betaler du 200 i moms og sender 100 kr. til franchise ejeren i England og har 200 til dig selv.

Men jeg tager jo af og til fejl, og er en smule usikker.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)