Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan beregnes brugtmoms af videresolgte vare og porto

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Mar 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan skal jeg beregne moms af denne handel:

Privat køb af brugt vare: Betalt 300Kr (Ingen Købsmoms)

Porto postnord for modtagelse: Betalt 80Kr

Moms af porto til Postnord: Betalt 20Kr

Betalt i alt for vare køb 300+80+20=400Kr

Salg af brugt vare til privat: Modtaget  600Kr

Porto postnord for afsendelse: Betalt 80Kr

Moms af porto til Postnord: Betalt 20Kr

Køber skal betale 600+80+20=700Kr + noget moms

Hvor meget Moms & brugt moms skal jeg betale SKAT for denne handel og hvordan skal det beregnes ?

Skal jeg køre portoen som alm. moms regnskab da portoen er købt af en moms registeret virksomhed ?

Altså:

Brugt moms på varen: 25% af 600-300 = 75Kr

Alm. moms på porto: Ind moms 0Kr - Ud moms 20 + 20Kr = -40Kr

I alt 75 + -40 = 30Kr

Eller

Brugt moms på det hele: 25% af 700 - 400 = 75Kr

  

 

  

Tilmeldt 30. Dec 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Chanoc

Jeg står i samme problem. Kom du nogen siden frem til en måde at bogfører det korrekt på? :-)
Normalt følger momsen hovedvaren, det vil sige momsfrit porto på salgsdelen, hvilket vil være nemt.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Fuld moms på alt andet end varen - som jo har brugtmoms uden at vise det. Porto er jo ikke en vare der er købt under brugtmoms så nej - momsen følger ikke varen her heller (hvor gør den egentlig det med en vare? Det er vel mere i forhold til ydelser som kan være momsfrie men her fakturerer man vel ikke porto separat heller :) ) Endeligt er varen jo heller ikke momsfri - men blot er momsen skjult og kun på fortjenesten

Du må vise varen - pris - og så porto + moms porto og ialt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Dec 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Tak for hurtig svar. Det er salg til private af brugte second hand smykker. I princippet er der 3 poster på fakturaen. Smykke(r) + porto + administrationgebyr (ikke billigt af have Lunar bank aftale og mobilepay erhverv og Dinero).

Så min konen bliver nok nød til lave køre med 2 salgsblokke "fakturaer". En til varen alene, hvor vi får lavet et stemple med teksten "Fortjenstmargenordning - brugte genstande - køber har ikke fradrag for momsen"
En til porto og administrationsgebyr med moms på begge dele.

Alternativt skal administrationsgebyr ligges/beregnes ind i varen pris, men stadig køre med 2 salgsblokke (Vare / Porto).

Hvordan med indberetning af moms? min kone var tidligere selvstændig frisør så vi kender til momsindberetning. Jeg er også med på brugmomsberegningen (fortjeneste * 0,8 * 0,25) i momsperioden. Jeg vil i perioden både have brugtmoms og alm. moms (køb at boblekonvolutter osv.)
Men inde på skat.dk har jeg kun SALGSMOMS * og KØBSMOMS *. Det vil sige at tallet i SALGSMOMS er beregnet moms efter brugmomsordningen og alm. salgsmoms (Porto osv.) som jeg regner ud i et i regnark, udskriver og vedhæfter mit bilag til momsindberetningen.

Det er ikke nemt at være en lille virksomhed som først er på vej til at komme over de 50.000 i omsætning i 2021 ;-)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

ja du må have varen for sig i alle fald efter brugtmoms og så resten samlet eller for sig med moms og brugtmoms har du formentlig i excel og resten i regnskabsprogrammet og brugtmomsen lægges til salgsmomsen

Du kunne jo også forhøje salgesprisen for varen og så selv æde porto og administration - det må du jo gerne - det giver det samme for når du forhøjer prisen er det jo også fuld moms af forhøjelsen i princip

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)