Jeg har henvendt mig til en bank hvor jeg har været kunde (i 2005), for ganske enkelt at skifte, da jeg godt kunne lide bankens profil.
Jeg fik svaret, at jeg ikke kunne blive kunde, da jeg i 2005 havde haft et overtræk på 2000 kr i noget tid, inden jeg forlod banken! (altså i 2005, for 12 år siden)
Det var jeg noget overrasket over. Jeg var dengang iværksætter, og ikke en mønsterkunde, men "problemerne" var i den størrelsesorden, mindre overtræk.
Gemmer de virkelig information så længe?
Kan man kræve at en bank sletter al information de har om en? F.eks. korrespondence, kreditvurderinger, osv? Og hvis man kan, er der så noget relevant lovgivning man kan henvise til?
Kan man kræve at en bank sletter al information de har om en? F.eks. korrespondence, kreditvurderinger, osv? Og hvis man kan, er der så noget relevant lovgivning man kan henvise til?
Datatilsynet har i tidligere afgørelser sagt at indtil 2 år efter bankens afslag kan banken opbevare data. Der er henvist til persondatalovens §§ 5 og 6. Der finder du ikke en frist - men det danner grobund for den praksis der har dannet sig.
Det kræver så at du ikke tidligere har givet samtykke til at de må opbevare data eller at der fortsat er et økonomisk mellemværende med banken.
Vi kan vel også være enige om, at banken SKAL opbevare data så som træk på konti i mere end 2 år - uanset overtræk eller indsættelser - Der kan ikke være en 2 års frist for hvornår banker skal slette alle træk på konti?? OM de så må bruge dem til afslag?? Det ville vel for mig være lidt mærkelig hvis ikke?
HVIS det er forbudt at gemme data på kunde navn mere end 2 år - er det så også forbudt for et værtshus eller en blomsterhandler at have en liste over kunder, bare navne, som de ikke vil handle med?
Det er helt sikkert ikke 2 år som er fristen for hvornår en bank skal slette træk på konti vil jeg påstå . men højst muligt de ikke må anvende dem til afslag som stand-alone
Jeg synes i alle fald det var spændende at prøve at høre datatilsynet ud fra det principielle, men jeg tror ikke man får et godt bankforhold og bliver glad kunde hvis de ikke ønsker en. Får du et svar fra et tilsyn vil det være godt lige at melde tilbage i alle fald.
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
I 2008 blev jeg afvist som kunde i Nordea, det skyldtes at et firma hvor jeg havde været medlem af ledelsen i 2004, gik konkurs og endte med at skylde banken 1700kr.
Jeg tilbød at betale de 1700kr, men det "kunne man ikke".
Idag er jeg så glad nok for at jeg ikke endte i klørerne på Nordea, men det var sku lidt fjollet :)