Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tvangslukning af ApS - hvad med startkapitalen?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Mar 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har et spørgsmål, som jeg endnu ikke har kunnet finde svar på herinde. Håber I kan hjælpe.

Min partner og jeg har besluttet at lukke vores fælles ApS, som vi ejer 50/50 med hvert vores Holdingselskab. Det fælles firma har eksisteret i lidt over 1 år, hvor vi er gået fra at have 50.000 kr. på kontoen til nu at have 30.000 kr. på kontoen. Vi skylder ikke nogen noget og har heller ikke noget til gode. De 20.000 kr. er brugt på ren drift og markedsføring, så vi har heller ikke ting af værdi i virksomheden udover de penge, der står på kontoen.

Vi overvejer nu, hvordan vi kan lukke på den letteste måde. Vi har hørt om, at hvis vi ikke indberetter årsregnskab rettidigt (her d. 31/5-17), vil selskabet automatisk blive tvangsopløst uden omkostninger for aktionærerne (os selv).

Så nu til spørgsmålet:

Vi indskød ved stiftelsen af det fælles ApS hver 25.000 kr. fra vores holdingselskaber. Er det lovligt at tilbagebetale 15.000 kr. til hvert holding nu, så kassen er tom i det fælles ApS og så lade være at gøre mere og lade selskabet tvangsopløse? Så vidt jeg kan læse mig frem til, er det lovligt at tilbagebetale startkapitalen, såfremt virksomheden lukker. Men spørgsmålet er; må vi så først gøre det, når selskabet er tvangsopløst? Og er der overhovedet mere tilbage så, eller går al restkapitalen til at "behandle sagen"? 

Håber I kan svare :-)

Mvh Mvi

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke gratis at få tvangsopløst et selskab. Det er kun hvis der ikke er penge i kassen at det offentlige betaler. Så nej det kan ikke anbefales at I bare hæver kassen og lader stå.  Hvis I går efter en tvangslukning ved bare at hæve kassen kan det blive dyrt for. Advokaten/kurator skal have betaling, hæve kapital vil kunne udløse skat (reglerne om ulovlige kapitalejerlån).

Den ordentlige måde er at lukke på for jer er opløsning ved betalingserklæring. Hjælp til dette er set tilbudt fra omkring 1500 kr. 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, I må under ingen omstændigheder overføre den resterende kapital til jeres holdingselskaber, og så lade Aps tvangsopløse.

Det er korrekt at såfremt jeres Aps var helt tomt, så kunne den billigste løsning være en tvangsopløsning, men det har så også nogle følger som kan vægte fremadrettet.

Såfremt der ikke ligger nogen risiko tilbage i Aps er der mulighed for at opløse selskabet via erklæring fra ejerne (holdingselskaberne). Det betyder samtidigt at en evt risiko, fremadrettede krav etc kan stilles mod de tidligere ejere. Men er der ingen sådanne risici, så er opløsningen via erklæring formentligt den bedste løsning.

Valgte i at overføre de 30.000 kr til jeres holdingselskaber, så ville resultatet ifm tvangsopløsning blive at I skulle tilbageføre dem til Aps. En bobestyrer skulle udpeges, og denne skulle så bruge af disse midler til at afvikle selskabet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis en bestyrer i tvangslukning ser kapitalen hævet kan skatten blive meget alvorlig. Det vil være et ulovligt aktionærlån i princip. Brug lukning ved erklæring - og lige som Whiskey har jeg set det tilbud ned til 1500 kr hvis der ikke er gæld til skat/moms eller andet der skal udredes - men et rimeligt klar til brug 2016 regnskab. I kan som sådan også selv

Det er beskrevet som den ene af de tre alternativer her - søg lukning ved erklæring http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-selskab.html 
Ud over, at I derved kan få en resterende kapital ud uden skat, (og fradrag for tabet i aktieindkomst) så har I også den fordel, at jeres navn ikke ved søgning i CVR vil stå tilknyttet en tvangslukning. Det er nemlig ikke en god reklame ved evt næste selskab, overfor banken f.eks.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Mar 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for brugbart svar.

Er du bekendt med nogle/ kan du henvise til nogle specifikt, der tilbyder hjælp til lukningen billigt?

Så hører vi meget gerne om det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Taler vi hjælp til at besvare skifteret ved tvangslukning eller ved skatteerklæring - og det skal være ok pris - så har jeg kun set pæn omtale 

Thomas Jørgensen www.facebook.com/SporgEnRevisor

Alternativt www.ditselskab.dk adv jacob Tøjner 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Mar 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar John Hannover :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)