Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A- og B-anparter i et ApS?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Mar 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, vi er  tre personer som skal oprette et ApS sammen, Det er aftalt at to af parterne skal have kontrollen over selskabet med 50% andel til hver. Men fordelingen af overskud, udlodninger osv skal være 33, 17 og 50%. Ham på 17% er ham som har 0% kontrol.

Vi regner med at alle tre parter opretter et holdingselskab.

Måske er en anden løsning af de to med 50/50 kontrol ejer selskabet ligeledes 50/50 - og at ham med 17% blot er sikret 17% af overskud/udlodning med én eller anden formulering i kontrakten som sikrer denne mod udvanding, at forretningsideen overføres til et andet selskab eller lignende.

Kan nogen komme med input til hvordan vi sætter dette bedst op? På forhånd tak for hjælpen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at ønske at gøre det ked af det - så tror jeg helt enkelt ikke du får et godt Amino svar der dækker alt det. Du SKAL via en dygtig rådgiver, en revisor eller advokat, ex www.ditselskab.dk kunne være en mulighed

17% ejer og 0 kontrol og den ønskede fordeling af overskud/udbytte peger mod forskellige aktieklasse, men tro mig, året efter ønske i den fordeling ændret og det svært at operere med

17% manden kan sagtens få aftale om x % af overskud, men uden indflydelse, så kan de to andre køre helt rundt med overskud som de vil, via løn og jegskalgidigskaljeg

Det var langt lettere i et I/S

Tag nu og betal en dygtig rådgiver for jeres opsætning, som ærligt talt er KOMPLICERET

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 01:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med John i, at det hurtigt bliver noget rod, men som du antyder i overskriften er det stringent set et spørgsmål om A- og B-anparter med hver deres indskud og stemmer. Mit indspark er bl.a. at 50/50 jo betyder, at 2 personer har vetoret. Måske skulle I stifte med 17%'eren havende 2% af stemmerne? Under alle omstændigheder skal I have mindst én advokat indover. Jeg må indrømme, at jeg faktisk vil anbefale, at I fik én hver til at varetage hver jeres interesser. Hvor uinspirerende det end må lyde, er det væsentlige punkter at afklare exit såvel som entré i en sådan ikke helt straight forward konstruktion. Og handel af anparterne i det hele taget.

Men værre er det så heller ikke. Det skal bare tænkes godt igennem for den enkelte af jer og for virksomheden samlet set.

God vind med det.

Og, jeg må da lige i skyndingen anbefale jr😊proerhvervsadvokater.dk.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)