Hej aminoer, Jeg var til E-handel Danmark i sidste uge i Århus, arrangeret af FDIH. Ud over at det generelt var et rigtig godt arrangement, så var Jesper Hvejsel fra Firtal der også og holde et indlæg med titel "E-commerce - Nu og fremtiden" hvor han blandt andet snakkede en hel del om hvordan de i Firtal opnår en dybere forståelse af deres kunder. Da han så begyndte at fremvise eksempler på hvordan de udregner customer retention, customer lifetime value, customer velocity mv. sad jeg med åben mund og blev blæst fuldstændig bagover. Ikke så meget over deres tal eller eksempler, men mere over den tilsyneladende meget dybe forretningsforståelse som de har i deres butik. Når jeg så skæver over til vores egen rapportering i Woocommerce samt vores data i Google Analytics må jeg bare konstatere at vi ikke aner en kæft om vores kunder sammenlignet med ovenstående. Så, alle jer der driver Woocommerce webshops.. Hvordan opnår I en bedre forståelse af jeres kunders adfærd og hvordan bruger I denne information til at få en bedre forretningsforståelse? Hvordan måler I - for eksempel - first time buyers, customer lifetime value, eller churn? Vores webshop er ca. fem år gammel, og vi har hele vores ordre samt kundehistorik liggende, så alle rådata har vi for såvidt tilgængelige. Men vi mangler et system eller lign. der kan strukturere denne data for os. Vi har naturligvis også adgang til Google Analytics, men jeg savner et mere kundebaseret udgangspunkt. Hvis nogen af jer kender til at et system man kan smide den slags ind i og få noget meningsfyldt ud af hører jeg meget gerne fra jer. Mvh. Lars |
Tror du skal studere analytics lidt da det er stort og det ville blive en hel roman :)
Men du kunne også rode lidt med denne her som er simple og faktisk optager dine kunder.
https://www.hotjar.com/