Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig & ret til dagpenge (regler)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Mar 15
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har kørt en virksomhed ved siden af mit fuldtidsarbejde. Virksomheden tjener nok til jeg kan leve af det, og jeg overvejer derfor at tage springet, men et par ting forvirer mig i forhold til akasse "sikkerhedsnettet".

For at have ret til dagpenge skal man:

1. Have beskæftiget sig med virksomheden på fuld tid, dvs. mindst 30 timer om ugen.

2. Lukke sin virksomhed.

Jeg ser flere problemer med dette fordi.

1. Akassen kigger på omsætningen, og det er jo på ingen måde en indikator for hvor meget man har arbejdet. Hvis virksomheden langsomt mister omsætning over en periode og man til sidst vælger at lukke virksomheden, kan man vel risikere at akassen ikke mener man har beskæftiget sig over 30 timer om ugen?

2. I mit tilfælde arbejder jeg med affiliate marketing. Det vil sige jeg mit ROI ligger på omkring 900%. Det betyder at mine udgifter i virksomheden aldrig vil nå et niveau som gør at jeg bliver nødt til at lukke min virksomhed. Hvis jeg ender i en situation hvor jeg må ty til dagpenge, vil det være fordi min indtægt falder så betydeligt at jeg ikke har råd til at betale mine private udgifter. 

Da det drejer sig om affiliate marketing, vil min indtægt dog aldrig ramme nul, og derfor vil det for mig være fuldstændig tåbeligt at lukke en virksomhed som måske stadig tjener 5-10.000 om måneden. Det vil være som at brænde penge. Derfor forstår jeg mit valg som; "Lev med underskud" eller "Luk virksomheden og brænd efterfølgende små-indtæger af".

Er det korrekt forstået? For i så fald synes jeg allerede der er spændt ben fra starten :(

En sidste ting jeg har svært ved at forstå, er at man som iværksætter skal straffes med 3 ugers karantæne hvis man går konkurs? Det giver absolut ingen mening.

På forhånd tak. 

Tilmeldt 15. Jan 16
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads

Jeg har selv stået i samme, frustrerende, situation. Umiddelbart har du forstået reglerne korrekt. Du skal ifølge loven have "Drevet selvstændig virksomhed i _væsenligt_ omfang" hvilket selvfølgelig er en tåbelig formulering - det giver jo i praksis akassen mulighed for at nægte dig dagpenge hvis bare de har lyst til det.

Jeg har dog snakket med en advokat som mente at hvis man i gennemsnit har en indtægt på 18-20.000 om måneden burde man være nogenlunde sikker. Samme advokat påstod dog også, der i løbet af 2017 ville komme nye regler på området.

Det du dog kan gøre er, at lukke din virksomhed, vente 3 uger, komme på dagpenge og DEREFTER gå ned på dine grædende knæ og nødigt bede akassen om du må drive hobby-virksomhed ved siden af din jobsøgning. Måske de giver dig lov.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal som du beskriver kunne vise du arbejder de der mindst 30 timer osv og til den ende bruger a-kasse omsætning og dit resultat til skat for at vurdere at du opfylder kravet

Det kan du så risikere at det går ned og du kan så få dagpenge baseret på hvad der i princip svarer til to bedste af 5 seneste år = du kan godt få det efter et par med dårlig omsætning. Du skal så forvente at skulle lukke helt ned for CVR med mindre du kan overbevise a kassen om at du driver det som bibeskæftigelse. Du kan ikke drive virksomhed og få dagpenge samtidigt så enkelt er det jo - omend det ikke er så helt let at udregne for dig selv, slet ikke i startår, om din omsætning og fortjeneste svarer til fulde dapenge ved lukning. Hvis du har et overskud på f-eks. 270.000 kr så er du over niveau for fulde dagpenge men du kan få mindre ved mindre beløb bare som fingerpeg

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Feb 17
Indlæg ialt: 20
Fra  SMV Search Consult Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads,


Ring og spørg en forsikringsrådgiver hos din a-kasse.

Som det blev nævnt, så er der nye regler på vej. Fra juni, tror jeg det er, så er der nye regler ift. optjening af dagpengeretten som vil blive indkomstbaseret fremfor den nuværende timeafregning. Måske dette også påvirker, hvordan de vurderer din adgang til dagpenge/supplerende dagpenge, hvis krudtet af din affiliate indkomst pludseligt falder.

Tilmeldt 6. Mar 15
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene alle sammen. Da jeg pt. er lønmodtager og derved har optjent min ret til 2 års dagpenge indenfor en 3 årig periode, lader det til bedste løsning er at lade være med at tilmelde mig akassen som selvstændig, men blot bruge et år på at forsøge at få min virksomhed på benene. Hvis jeg giver op, har jeg jo stadig ret til 2 års dagpenge. Om jeg rejser eller arbejder med en virksomhed, vedkommer vel ikke akassen, så længe jeg er selvforsørgende.

Da jeg ønsker et skriftligt svar fra akassen, har jeg sendt dem en mail, men det er desværre ikke ASE's stærke side. Det er over 3 uger siden. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

ring til dem. Ret til dagpenge bevares jo kun ved medlemskab af a- kasse. Jeg TROR ikke du kan melde dig ud og så ind igen om 1 år for så at få dagpenge fra den tidligere indtjening. Jeg tror du skal hænge med i akasse uden afbrydelse for at bevare din ret
det er samme for lønmodtagere. De kan heller ikke optjene retten og så lige melde sig ud et år - og så ind igen efter 1,5 år for at bevare den gamle optjente ret mig bekendt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Mar 15
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

ring til dem. Ret til dagpenge bevares jo kun ved medlemskab af a- kasse. Jeg TROR ikke du kan melde dig ud og så ind igen om 1 år for så at få dagpenge fra den tidligere indtjening. Jeg tror du skal hænge med i akasse uden afbrydelse for at bevare din ret
det er samme for lønmodtagere. De kan heller ikke optjene retten og så lige melde sig ud et år - og så ind igen efter 1,5 år for at bevare den gamle optjente ret mig bekendt

vh John Hannover

Fik måske formuleret mig forkert. Beklager. Jeg vil selvfølgelig stadig være medlem og betale mit kontigent. Jeg undlader blot at melde mig ledig, selvom jeg ikke har et "arbejde" og bruger derved ikke min optjente dagpengeret mens jeg tester om virksomheden kan fungerer som fuldtidsarbejde. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads Jensen:
Jeg vil selvfølgelig stadig være medlem og betale mit kontigent
 Yes  Og kan jo nøjes med A-kasse og ikke fagforeningers faglige kontingent

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Feb 17
Indlæg ialt: 20
Fra  SMV Search Consult Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mads Jensen:

Tak for svarene alle sammen. Da jeg pt. er lønmodtager og derved har optjent min ret til 2 års dagpenge indenfor en 3 årig periode, lader det til bedste løsning er at lade være med at tilmelde mig akassen som selvstændig, men blot bruge et år på at forsøge at få min virksomhed på benene. Hvis jeg giver op, har jeg jo stadig ret til 2 års dagpenge. Om jeg rejser eller arbejder med en virksomhed, vedkommer vel ikke akassen, så længe jeg er selvforsørgende.

Da jeg ønsker et skriftligt svar fra akassen, har jeg sendt dem en mail, men det er desværre ikke ASE's stærke side. Det er over 3 uger siden. 

Hej Mads,
Hvis du har indkomst fra en bibeskæftigelse til et fuldtidsjob, så bliver det omsat til dagsløn i X antal dage som sætter en karantæne før du får adgang til dagpengene. Fordi ekstra indkomst, i deres øjne, betyder at du har ekstra indkomst til ekstra selvforsørgelse før retten til dagpenge.

Det er et meget kompliceret område og jeg tror du gør dig selv en bjørnetjeneste ved ikke at ringe til din a-kasse.

Tilmeldt 6. Mar 15
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Simon WP:

Hej Mads,
Hvis du har indkomst fra en bibeskæftigelse til et fuldtidsjob, så bliver det omsat til dagsløn i X antal dage som sætter en karantæne før du får adgang til dagpengene. Fordi ekstra indkomst, i deres øjne, betyder at du har ekstra indkomst til ekstra selvforsørgelse før retten til dagpenge.

Det er et meget kompliceret område og jeg tror du gør dig selv en bjørnetjeneste ved ikke at ringe til din a-kasse.

Så vidt jeg ved, gælder dette kun b-indkomst (freelance, honorar osv.) (Overskydende timer), ikke selvstændig virksomhed. Dette blev bekræftet da jeg var ledig sidste år, og fik godkendt virksomheden som selvstændig bibeskæftigelse. Jeg oplevede ikke en karantæne for at have haft en virksomhed ved siden at min fuldtidsarbejde. 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)