Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

To skarpe iværksætterspørgsmål

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 24. Dec 15
Indlæg ialt: 90
Fra  Mindcology Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

To skarpe:

1. Hvad er forskellen på, at være iværksætter og selvstændig erhvervsdrivende?

Er der nogen forskel overhovedet?

2. Hvad definerer et Startup? Er der nystartede firmaer og virksomheder, der ikke går under betegnelsen "Startup"?

Inspirationen skal jeg bruge til et nyt projekt jeg arbejder med og det vil glæde mig meget, hvis jeg kan få dit bud på mine spørgsmål.

Takker.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

For mig at se er det et definitionsspørgsmål. Hvad vil du selv kalde dig? 

Der, hvor jeg adskiller, handler om innovationen i produktet. Ja, dette er blot min personlige definition, ingen officiel. Det er sjældent, at fx bilforhandlere eller tømrer kalder sig selv for iværksættere, selvom de er selvstændige. Er det derimod appejere, online-services eller andet mere innovativt, så er det ofte, at ejeren benævner sig selv som værende iværksætter. 

Men selve ordet iværksætter betyder jo blot, at en person sætter noget i værk. Det kan i princippet være hvad som helst. Nogle har travlt med at fortælle, hvem der må kalde sig iværksættere, og hvem, der ikke må. Smile1

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mindcology:
Hvad er forskellen på, at være iværksætter og selvstændig erhvervsdrivende?

Verden er ikke sort og hvid - og der vil være massevis af eksempler på overlab mellem det at være iværksætter og selvstændig erhvervsdrivende. Ja faktisk er alle iværksættere vel nærmesy selvstændige erhvervsdrivende. Omvendt mener jeg ikke at alle erhvervsdrivende er iværksættere.

For mig er en iværksætter en der skaber eller tager initiativ til noget nyt. Modsat det at man eksempelvis køber en eksisterende butik og driver den uændret videre. I det sidste eksempel er du selvstændig erhvervsdrivende men ikke nødvendigvis iværksætter. ;)

Fra København
Tilmeldt 24. Dec 15
Indlæg ialt: 90
Fra  Mindcology Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Friis:

For mig at se er det et definitionsspørgsmål. Hvad vil du selv kalde dig? 

Der, hvor jeg adskiller, handler om innovationen i produktet. Ja, dette er blot min personlige definition, ingen officiel. Det er sjældent, at fx bilforhandlere eller tømrer kalder sig selv for iværksættere, selvom de er selvstændige. Er det derimod appejere, online-services eller andet mere innovativt, så er det ofte, at ejeren benævner sig selv som værende iværksætter. 

Men selve ordet iværksætter betyder jo blot, at en person sætter noget i værk. Det kan i princippet være hvad som helst. Nogle har travlt med at fortælle, hvem der må kalde sig iværksættere, og hvem, der ikke må. Smile1

Ha ha, touché, Kasper - og tak for dit bud.

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1) Iværksætter er et buzz-word som alle politikere osv. bruger, selvom de bare kunne sige selvstændige ;-) Og det er mere "in" at være iværksætter end selvstændig, selvom elektrikeren som starter sin egen virksomhed op er jo også iværksætter

2) For mig er et startup, en gruppe mennesker som brænder for et projekt/produkt og spiser pasta hverdag fordi der ikke er penge i det endnu  og måske aldrig kommer det. Hvorimod hvis to murere med hver deres virksomhed slår sig sammen, så er det ikke et startup (i min verden)

Fra København
Tilmeldt 24. Dec 15
Indlæg ialt: 90
Fra  Mindcology Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Mindcology:
Hvad er forskellen på, at være iværksætter og selvstændig erhvervsdrivende?

Verden er ikke sort og hvid - og der vil være massevis af eksempler på overlab mellem det at være iværksætter og selvstændig erhvervsdrivende. Ja faktisk er alle iværksættere vel nærmesy selvstændige erhvervsdrivende. Omvendt mener jeg ikke at alle erhvervsdrivende er iværksættere.

For mig er en iværksætter en der skaber eller tager initiativ til noget nyt. Modsat det at man eksempelvis køber en eksisterende butik og driver den uændret videre. I det sidste eksempel er du selvstændig erhvervsdrivende men ikke nødvendigvis iværksætter. ;)

Med udgangspunkt i mig selv, har jeg en IT-virksomhed, en restaurant, en villaudlejningsvirksomhed, et ejendomsmæglerfirma og to hotellet bag mig. Det er noget broget i forhold til defineringerne. Personlig er jeg fløjtende ligeglad med om jeg kan kaldes iværksætter eller selvstændig erhvervdrivende, men jeg skal have det nedfældet og bruge det der beskriver mig mest præcist.

Hvem sagde det skulle være nemt? ;-) 

Fra København
Tilmeldt 24. Dec 15
Indlæg ialt: 90
Fra  Mindcology Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Marwe:

1) Iværksætter er et buzz-word som alle politikere osv. bruger, selvom de bare kunne sige selvstændige ;-) Og det er mere "in" at være iværksætter end selvstændig, selvom elektrikeren som starter sin egen virksomhed op er jo også iværksætter

2) For mig er et startup, en gruppe mennesker som brænder for et projekt/produkt og spiser pasta hverdag fordi der ikke er penge i det endnu  og måske aldrig kommer det. Hvorimod hvis to murere med hver deres virksomhed slår sig sammen, så er det ikke et startup (i min verden)

Tak, Marve. Det giver fint mening.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)