Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Råd til start af en form for konkurrencevirksomhed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Mar 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Før jeg fortæller om nogle af de udfordringer, jeg står over for, vil jeg sige, at jeg er vanvittigt taknemmelig for alle de gode råd og den fremragende vejledninger, Aminos brugere giver. Så allerede nu føler jeg, det er på sin plads at sige: Tusind tak!

Og her kommer så en uddybende forklaring på mine udfordringer.

Jeg går i øjeblikket og overvejer at starte en enkeltmandsvirksomhed, hvor konceptet er, at det er en slags idekonkurrence til støtte for unge talenter inden for en bestemt kreativ branche. Ideen er, at hver deltager betaler et beløb (lad os sige 100 kr.) og indsender sit bidrag gennem en hjemmeside i form af god ide. Konceptet er så, at de penge, som deltagerne betaler for at være med i konkurrencen, vil blive brugt til at realisere den bedste af idéerne(so to speak).

Efter en indledende runde, hvor jeg vælger de ti bedste idéer, skal den bedste så findes af et panel af talentfulde dommere (og der er allerede flere aktører, som har udtrykt interesse for konceptet).

Et eksempel på forløbet kan være: Der er 55 deltagere i alt og dermed en totalsum på 8.250 kroner. 

Tanken er, at pengene skal gå ubeskåret til at realisere idéen – med andre ord tager jeg ikke noget for at udvælge de ti bedste, og det gør dommerne heller ikke.

I den forbindelse vil jeg høre, om I kunne vejlede til, hvilke faldgruber jeg står over for. Jeg har forsøgt at læse på forskellige hjemmesider for at finde ud af, hvordan pengene bedst administreres, men jeg synes oftest, det handler om præmiekonkurrencer og spil uden indsats. Men her vil der netop være en indsats, så jeg er anelse forvirret.

På forhånd tak for svar!

 

Mvh.

 

Chris

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 00:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke helt få dit skriv til at passe.

I 3.die afsnit skriver du kr. 100 pr. idé og i 5. afsnit giver 55 deltager kr. 8.250 ?

Jeg tror det bliver svært at finde ret mange idéfolk som vil interessere sig for ideen og skulle det endelig være, er kr. 2 - 300 vel ikke for meget.

Selv om beløbet forhøjes og der kun kommer 10 - 15 input, giver det jo ikke rigtig nogen startkapital til det vindende projekt.

Tror også det er bedre at stifte en forening med dig som formand, det giver mere pondus og aviserne ville nok tage den historie.

Hvor tjenes der penge til dig/foreningen, for der skal nok bruges en del penge på markedsføringen udover den gratis omtale.

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 8. Mar 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 01:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Beklager, der er gået noget helt galt i regnestykket. 55 deltagere, der betaler 100 kr., giver selvfølgelig 5.500 kr (jeg havde tænkt, at det skulle koste 150 kr.)

For at give et eksempel på, hvad det er, jeg går og roder med, er det nemmest at forklare det med, at der er tale om en skrivekonkurrence.

Man kommer med det bedste bud på en historie ud fra nogle fastsatte parametre, og man betaler et beløb for at være med i konkurrencen. Alle pengene bruges så til udgivelsen af vinderens historie i et oplag, der er afhængigt af, hvor mange deltagere der er med.

Du har ganske ret i, at beløbet sagtens kan forhøjes, men jeg tænker i første omgang, at det handler om at skabe interesse for selve konceptet. Så kan man altid senere se på, om beløbet skal forhøjes.

I bund og grund bliver der tale om en slags konkurrence fusioneret med noget crowdfunding, hvor deltagerne i konkurrencen er med til at sikre funding til udgivelsen.

Hvorvidt der vil være nok deltagere, er naturligvis med i mine overvejelser. Men 100 kr. er jo et 'lille' beløb at betale som deltager, hvis man kan gå hen og få et oplag af sin historie udgivet (til en værdi af den totalsum, brugerne har indbetalt), hvis den ellers viser sig at være den bedste.

Indtil videre står jeg ikke være nogen udgifter til selve platformen (takket være en sponsor og lidt flid fra min side). Og hvad angår markedsføring og omtale, har jeg løsninger på det også - uden at der vil være udgifter i det.

Det, jeg er mest usikker på, er hvordan det forholder sig med hensyn til pengene, der indbetales. De er vel en indtægt af en slags, også selvom pengene vil gå til at betale for udgivelsen af vinderens historie, og hvad skal der så ske med dem? Skal de i så fald beskattes, før de kan bruges til at betale for oplaget?

Jeg håber, jeg har opklaret nogle af mysterierne omkring det hele :-) 

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 14
Indlæg ialt: 726
Fra  NaturHandel.dk Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis en spiller skal betale for at være med i en konkurrence er der tale om spil med indsats og så er der nogle regler der skal overholdes ;)

Der er 3 elementer som du alle nævner, som betyder du skal have tilladelse af Spillemyndigheden.

Fjern 1 af de 3 elementer, og du kan udbyde det uden tilladelse.

Læs evt. mere her

mht. dit spørgsmål, så trækkes dine udgifter fra dine indtægter før du opgiver til skat ;) - Almindeligt regnskab.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Innocentive  er lidt i samme stil. Her udbydes et videnskabeligt problem til løsning,  opgavestilleren tilbyder en som penge (ofte mange tusinde USD)  hvis de finder løsningen god, opfindes skal give afkald på alle intellektuelle rettigheder

 

https://www.innocentive.com/

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig i det er en type crowdfunding og ja vinderen skal beskattes af beløbet uden tvivl, men har så fradrag for evt udgifter (ikke hans egen tid men konkrete udgifter han betale for en evt udgivelse)

Du skal nok også beskattes af det du har fået fra din sponsor men jo også med samme fradrag, for konkrete udgifter - ikke for dit eget arbejde.

Du skal føre fuldt regnskab og kan nok ikke imødese andet end mulighed for at gå i rent 0. Fradrag for evt tab kan være tvivlsomt når det er drevet som du skriver, helt uden ønske om overskud. Evt overskud, skal du beskattes af.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Mar 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for info, Mark. Jeg har fået bekræftet ovenstående hos Spillemyndigheden, som fortalte mig, at det ikke ville kræve nogen tilladelse fra deres side.

Om der er andre myndigheder, jeg skal forhøre mig hos, var lidt usikkert. Men jeg er i fuld gang med at undersøge sagen.

Tilmeldt 8. Mar 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for info.

Cookie - John Hannover:
Enig i det er en type crowdfunding og ja vinderen skal beskattes af beløbet uden tvivl, men har så fradrag for evt udgifter (ikke hans egen tid men konkrete udgifter han betale for en evt udgivelse)

Hvad hvis vinderen opfordres til at starte enkeltmandsfirma og dermed noterer vinderbeløbet som en indtægt, og indtægterne så bruges på at få udgivelsen i hus. Vil der så stadig finde en beskatning sted på den måde?

Cookie - John Hannover:
Du skal føre fuldt regnskab og kan nok ikke imødese andet end mulighed for at gå i rent 0. Fradrag for evt tab kan være tvivlsomt når det er drevet som du skriver, helt uden ønske om overskud. Evt overskud, skal du beskattes af.

Jeg har gået og overvejet, om der kunne være andre måder at skaffe indtægter på. Måske ved at tage en slags finder's fee for rettighederne til de øvrige historier, der vurderes af juryen.

Kort sagt: Hvis nogen af forlagsfolkene, der inviteres ind som (frivillig) jurymedlemmer, er interesserede i at overtage rettighederne til historierne for at udgive dem, skal de betale for rettighederne til historien og informationerne om forfatterne, hvis bidrag anonymiseres med henblik på at skabe fair konkurrence, så det kun er historierne, der vurderes - og ikke hvad forfatterne har skrevet før, hvor prominente de er, etc.)

I så fald har jeg en (omend sekundær) målsætning om at få overskud. Vil der i så fald være fradrag for evt. tab?

Mvh.

Chris

Tilmeldt 8. Mar 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

 

Innocentive  er lidt i samme stil. Her udbydes et videnskabeligt problem til løsning,  opgavestilleren tilbyder en som penge (ofte mange tusinde USD)  hvis de finder løsningen god, opfindes skal give afkald på alle intellektuelle rettigheder

 

https://www.innocentive.com/

Tak for oplysningen. Jeg tror, jeg vil afsætte noget tid til at nærstudere sitet og konceptet :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Om vinderen har virksomhed eller ikke har ingen betydning - vinderen skal beskattes af den type for "crowdfunding" unaset hvad

Om du har fradrag for tab vil jeg ikke konkret vurdere på din baggrund, det forudsætter du har en målsætning om erhvervsmæssig drift med overskud for øje

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)