Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forhandler brugt mobil med personfølsomme oplysninger som restmarked?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jan 17
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

hej, jeg skriver fordi, at mine forældre har haft en mobiltelefon, som var blevet sendt til reparation 4 gange, hvorefter de får lov til få en ny, da det er 4. gang den til er til reparation. 

efterfølgende fik mine forældre en mail, som kom fra en kunde hos forhandler, der stod med mine forældres gamle mobil, hvor alle billeder, kontakter osv. stadig var på. Det var derfor han kunne kontakte mine forældre, da oplysninger stadig lå på mobilen. Mobilen var nemlig til salg i et "restmarked". 

Nu spørger jeg, hvilke beføjelser har mine forældre nu? 

Kan forhandler få en stor bøde? 

Kan mine forældre få en erstatning? 

på forhånd tak :)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Der må være tale om misbrug af persondata

Prøv at forestår hos datatilsynet, de burde hurtigt kunne svare dig.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart ville jeg da mene at dine forældre selv skulle have sørget for at alle data blev overført til den nye telf. og det er for dårligt at forhandleren ikke selv foreslog denne løsning, som er meget let for forhandleren at foretage.

Det er selvfølgelig en fejl, men jeg tror ikke at det kommer til bøde eller erstatning, da ingen udover dine forældre og selvfølgelig nu den nye ejer, vidste hvilke data der lå på telefonen.

Man kan glæde sig over at den nye ejer var en ærlig mand og jeg håber samtidig at den nye ejer var behjælpelig med at tømme tlf. for data som tilhører dine forældre.

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen:
Umiddelbart ville jeg da mene at dine forældre selv skulle have sørget for at alle data blev overført til den nye telf. og det er for dårligt at forhandleren ikke selv foreslog denne løsning, som er meget let for forhandleren at foretage.

Du glemmer da det faktum at telefonen er sendt til reparation, så hvordan skulle de sørge for at overføre data fra telefonen?  Uanset hvad så vælger tele firmaet at sælge den gamle telefon uden at slette personfølsomme oplysninger, det må da være i strid med persondataloven.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

En i min familie har prøvet det samme ved en af aktørerne. Her var en tablet, der havde været ude ved en kunde, men denne ville have en større.

Mit familiemedlem faldt for tilbuddet og kom til mig for at få overført data fra den gamle.

Da jeg ville logge på Gmail, kom et billede frem af den tidligere ejer!. Der lå også filer mv derpå, så jeg pakkede det hele sammen og afleverede og bad om pengene retur, da den ifølge emballagen var "renset og ført tilbage til fabriksindstillinger".

Købte så en ved en anden aktør.

Mht. bøde ved jeg ikke, jeg blev bare "gal" over at så meget data lå derpå. Åbnede det ikke, men kunne se at der var Word og Excel filer, som burde være væk ved rensning.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Pythonrap

På en mobil vil det jo også være meget tænkeligt at der ligger f.eks mobilepay.  Så gad vide hvem der hæfter hvis det bliver misbrugt i sådan en situation.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Ravn

Du glemmer da det faktum at telefonen er sendt til reparation, så hvordan skulle de sørge for at overføre data fra telefonen?

DU GLEMMER AT FORÆLDRENE FIK EN NY TELEFON, DA DEN GAMLE VAR GÅET I STYKKER 4 GANGE.

DA DE FIK DEN NYE TELEFON AF SÆLGER (OG AFLEVEREDE DEN GAMLE) BURDE FORÆLDRENE HAVE BEDT OM OVERFØRSEL AF DATO. SÆLGER ER FLINK OG VED IKKE UMIDDELBART NOGET OM HVAD DER LIGGER PÅ DEN GAMLE TLF, HAN GIVER BARE EN NY. DET ER KUN FORÆLDRENE SOM VED HVAD DER LIGGER AF DATA OG SELV MÅ SØRGE FOR OVERFØRSEL.

NU ER DET HELDIGVIS SÅDAN AT DET KUN ER EN PERSON, EN ÆRLIG MAND, SOM STRAKS EFTER KØBET RETTER HENVENDELSE TIL FORÆLDRENE, DA HAN JO IKKE VIL BRUGE ELLER MISBRUGE DATA.

DER ER TALE OM EN KLAR FEJL FRA SÆLGERS SIDE, HVOR TELEFONNUMRE OG ANDRE OPLYSNINGER ER KOMMET I TREDIEMANDS BESIDDELSE OG JEG TROR IKKE, AT ANVENDELSE AF LOVEN GIVER NOGEN MULIGHED FOR ERSTATNING ELLER ANDET.

MAN KAN RETTET HENVENDELSE TIL FORBRUGERKLAGENÆVNET OG ELLER FORBRUGEROMBUDSMANDEN HVIS SAGEN SKAL UNDERSØGES NÆRMERE.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen

Hvorfor skriver du med stor? 

Jørgen:

DA DE FIK DEN NYE TELEFON AF SÆLGER (OG AFLEVEREDE DEN GAMLE

Jørgen

Du antager at de afleverede den gamle telefon, hvor får du det fra?  Hvem siger den ikke var til reparation da de fik en ny?

 

Man kunne jo også rette henvendelse til Datatilsynet for at høre hvad de mener som en sådan sag!

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Sælger kan vel risikere en bod for noget datalovsovertrædelse - med mindre kan han argumentere for ren fejl - men forældrene der fik deres dato ud til en anden får ikke efter min mening penge ud af det. De har ikke som sådan lidt et tab - intet blev misbrugt og intet kostede dem ekstra, så forfølg ikke sagen for at skaffe forældrene en stor erstatning, det tror jeg slet ikke sagen ligger til

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jan 17
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar alle sammen!

De vælger at tilbyde et gavekort på 5000. 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)