Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udstationering af eget firma som iværksætter i EU

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Nov 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvad jeg vil; Udstationere mig selv fra eget selskab IVS med familie til andet (billigere) EU land i maks. 2 år Sælge vores hus (fjerne økonomiske forpligtelser i perioden i DK) Opbygge min start-up i andet og billigere EU land - lavere omkostninger gør at jeg får mere tid til at lykkedes med min opstart (det er altid tid der mangler!). Altså, skabe et fundament vi kan bygge på når vi vender retur til DK Driftselskab forbliver i DK - kun bopæl under opstart i andet EU-land Sikre at min familie og jeg er dækket med sociale ydelser fra DK i opstartsperioden på de maks. 2 år indtil vi vender hjem Hvad jeg har; Holding IVS oprettet i DK - skal desuden oprette et DK driftselskab IVS her i DK også Iværksætteropsparing til at supplere min løn Kapital fra hussalg til brug under start-up Hvad skal jeg være opmærksom på her ? Noget jeg har overset ? Vh Søren
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Shank:
Opbygge min start-up i andet og billigere EU land - lavere omkostninger gør at jeg får mere tid til at lykkedes med min opstart (det er altid tid der mangler!)

Hvis det virkeligt er det eneste augment for at starte op, så holder din ide ikke.  Nok er Danmark et dyrt land, men der er jo en grund til at vi bliver kåret som et at de bedste lande at starte virksomhed i.

Iørvrigt glemmer du at det i mange lande er det ufatteligt bureaukratisk at starte egen virksomhed, bare noget så simplet som at få en bank, eller en netforbiondelse, kan volde meget store vanskeligheder. 

Tilmeldt 29. Nov 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Virksomheden er Dansk - men ved at sænke omkostningsniveauet under opstart (bosiddende andet sted i EU) - med en løsning der netop skal sælges i EU - kan jeg i opstartsfasen komme længere på literen. Jeg er altså ikke ved at registrere virksomhed andet sted - denne er fortsat i DK - men da market til at begynde med (og der skal rejses en del) ligger i syd- og mellemeuropa - giver det bedre mening at være hvor kunderne er.

Tilmeldt 29. Nov 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Virksomheden er Dansk - men ved at sænke omkostningsniveauet under opstart (bosiddende andet sted i EU) - med en løsning der netop skal sælges i EU - kan jeg i opstartsfasen komme længere på literen. Jeg er altså ikke ved at registrere virksomhed andet sted - denne er fortsat i DK - men da market til at begynde med (og der skal rejses en del) ligger i syd- og mellemeuropa - giver det bedre mening at være hvor kunderne er.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Shank:
Altså, skabe et fundament vi kan bygge på når vi vender retur til DK Driftselskab forbliver i DK - kun bopæl under opstart i andet EU-land Sikre at min familie og jeg er dækket med sociale ydelser fra DK i opstartsperioden på de maks. 2 år indtil vi vender hjem

Jeg vil stille spørgsmålstegn ved om der tale om udstationering og dermed ret til social sikring i en periode på op til 2 år.  Der er forskel på en udstationering og det at du ansættes og skal udføre dit arbejde i et andet land. 

Udstationering er typisk når dit selskab sender dig til udlandet for at lave et stykke arbejde for at opfylde en kontrakt i forhold til 3. mand. Normalt stilles der også krav om at det selskab der udsender en person opretholder sin normale aktivitet. Det vil så være udfordrende i og med at der er personsammenfald her.

Det er ikke mit specialeområde, men hvis den sociale sikring har betydning for dig så få det afdækket og godkendt dit setup inden du drager afsted med familien. Søg om forhåndsgodkendelse vil være en mulig start.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Shank:
Altså, skabe et fundament vi kan bygge på når vi vender retur til DK Driftselskab forbliver i DK - kun bopæl under opstart i andet EU-land Sikre at min familie og jeg er dækket med sociale ydelser fra DK i opstartsperioden på de maks. 2 år indtil vi vender hjem

Jeg vil stille spørgsmålstegn ved om der tale om udstationering og dermed ret til social sikring i en periode på op til 2 år.  Der er forskel på en udstationering og det at du ansættes og skal udføre dit arbejde i et andet land. 

Udstationering er typisk når dit selskab sender dig til udlandet for at lave et stykke arbejde for at opfylde en kontrakt i forhold til 3. mand. Normalt stilles der også krav om at det selskab der udsender en person opretholder sin normale aktivitet. Det vil så være udfordrende i og med at der er personsammenfald her.

Det er ikke mit specialeområde, men hvis den sociale sikring har betydning for dig så få det afdækket og godkendt dit setup inden du drager afsted med familien. Søg om forhåndsgodkendelse vil være en mulig start.

Helt enig med ovenstående, få problemstillingen omkring udstationering afdækket inden.

 

Rent praktisk skal man ansøge om den sociale sikring, så start lige med at læse følgende link;

https://indberet.virk.dk/international-social-sikring/for-arbejdsgivere

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Normalt stilles der også krav om at det selskab der udsender en person opretholder sin normale aktivitet. 

Hvor står det henne?

I givet fald vil et anpartsselskab med en enkelt ansat (ejeren) vel aldrig kunne udstationere, da der i det tilfælde ikke opretholdes nogen aktivitet i Danmark?

Jeg vil mene, at det kan man godt. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Maverick26:
Hvor står det henne?

Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 af 29. april 2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger og i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 987/2009 af 16. september 2009 om de nærmere regler til gennemførelse af forordning (EF) nr. 883/2004.

Maverick26:
I givet fald vil et anpartsselskab med en enkelt ansat (ejeren) vel aldrig kunne udstationere, da der i det tilfælde ikke opretholdes nogen aktivitet i Danmark?

Jo det vil være muligt. Men der er nogle krav som skal opfyldes. For at der er tale om udstationering er det ikke nok at flytte til udlandet. Man skal også have noget at være udstationeret til. Altså udfører arbejde for en virksomhed i det pågældende land. Det kan være et oprette firma, filial mv. 

Jeg er på linie med Ravn i at omkostningerne ved salg af hus, flytning, opstart i nyt land, evt. virksomhedsstart, social sikring mv. og efterfølgende omkostninger ved at vende hjem til DK næppe står mål med bespararelsen i leveomkostinger.

Vælger trådstarter at flytte ud så er det formentligt mere enkelt bare at tegne private forsikringer i de pågældende lande.

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig i, at det vil være simplere blot at flytte og etablere sig i det nye land, når familen flytter med.

I tilfælde hvor familien forbliver i Danmark er udstationering en mulighed for at sænke omkostningerne herunder ikke mindst skatteomkostningerne. Man skal blot være opmærksom på, at Skat kan finde på at underkende den løn, man udbetaler, hvis den er for høj i forhold til, hvad der normalt udbetales i samme branche.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)