Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man bruge et klip fra TV2, hvis man selv er med i klippet?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jan 17
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Som overskriften siger: "Må man bruge et klip fra TV2, hvis man selv er med i klippet? " Det skal bruges som markedsføring af min virksomhed?


Hvis ikke, må man så tage et screenshot af klippet, og bruge som markedsføring? 

VH

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Reglen hedder: "Hellere spørge rettighedsindehaveren en gang for meget, end en gang for lidt."

Hvorfor ikke blot skrive til den journalist, du havde besøg af? Eller så bare tage kontakt til redaktionen hos TV2? 

Tilmeldt 28. Feb 17
Indlæg ialt: 1
Fra  Lobecykel.dk Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Citater på nettet er underlagt de samme regler i ophavsretsloven som andre medier. Indenfor visse grænser er det lovligt at citere uden tilladelse fra ophavsmanden. Se typisk spørgsmål under ophavsret.

Det er især ophavsretsloven § 22, der sætter betingelser for brugen af citater: 

Citatet skal være i overensstemmelse med god citatskik. Citatet er kun lovligt hvis det har til formål at belyse eller dokumentere en sammenhæng.

Landsretten afgjorde i en sag, at en virksomhed brød citatretten ved at lægge musikprøver af 30-40 sekunders varighed på nettet med henblik på salg af musik. 

En nyhedstjeneste krænker ikke ophavsretten, når den laver sine egne selvstændige resuméer. Citatretten overtrædes derimod, hvis den systematisk bringer citatbidder, f. eks. overskrifter, fra andre medier.

Der er ikke faste retningslinjer for, hvor meget et citat må fylde, men det må ikke have større omfang end nødvendigt for at opnå formålet. Det skal vurderes konkret, og der tages hensyn til hvor meget citatet fyldte i det værk, det er taget fra og hvor meget det fylder i det nye værk, det sættes ind i.

- https://web.archive.org/web/20111029075510/http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB03574565

Se også: http://www.amino.dk/forums/t/141197.aspx

Tilmeldt 9. Jan 17
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar begge to. :-)


Bare lige for at være sikker på om jeg har forstået det rigtigt. Er det så okay, for mig at lægge et ca. 10 sekunders klip op på facebook og instagram, hvis jeg angiver kilden? 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil ikke mene citatret kommer ind i billedet her faktisk men i alle fald (evt link til sag)- her er tale om ren kommercielt brug og jeg ville høre TV2 om det er OK at bruge klippet eller et screenshot. Der er altid en rettighed bag sådanne materiale som TV 2 har - og i andre fald en fotograf kan have, så få deres OK, hvad nok kan være muligt når det er noget med dig selv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jan 17
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for svar. 


Jeg bliver nok nød til at kontakte dem.


Et sidste spørgsmål, hvis jeg nu tager et billede/ optager via min mobil, hvor billedet/videoen er af fjernsynet, imens klippet er på, er det så lovligt? 

Fra Ølstykke
Tilmeldt 28. Jul 11
Indlæg ialt: 479
Fra  Move2 - Danmark Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørg dem om det er OK. Jeg har en gang været oppe mod DR og det var ikke sjovt, Deres advokater står i kø for at smadre folk. Det viste sig heldigvis at jeg ikke havde gjort noget galt, men jeg vil råde dig til at være 100% sikker i din sag.

Fra Odense SØ
Tilmeldt 19. Feb 12
Indlæg ialt: 9
Fra  Yung & Gyde Productions Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej,
Jeg arbejder selv som fotograf hos TV2.
Jeg vil klart anbefale dig at tage kontakt til den pågældende journalist. 
Både TV2 og fotografen har rettigheder til klippet. 

Generelt set må materialet IKKE lægges offentligt tilgængeligt. Men ved der kan gøres undtagelser.

MVH

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Som de andre er inde på, så må du ikke bare bruge klippen uden tilladelse.
Her gælder ophavsretsloven / copyright også, selvom det er et klip som du selv er med i - med mindre det også er dig der har produceret det og har rettighederne til det.

Så der er ikke andet for at du må tage fat i dem og spørge.

MEN - hvis det f.eks. er noget de har lagt på Youtube eller har liggende på deres eget site, som kan ses offentligt udefra, så kan du jo blot lave et link til siden.
Så har du ikke taget en kopi eller på anden måde brudt ophavsretten, da du blot henviser til klippet der ligger hos dem.

/Jesper

Tilmeldt 9. Jan 17
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

mange tak for svar alle sammen

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)