Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aps vedtægter om stemmeret og udlodning

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ved jeg ikke hvad Bilal har i tankerne, men jeg læser det nu ikke som han alene vil regulere det via en ejeraftale, men at det skal kombineres med muligheden i selskabslovens paragraf 1, stk. 2. En mulighed for at udbytte fordeles efter en anden nøgle end ejerandel. Her kræves så at måden fremgår af vedtægterne.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, men det har John Hannover jo tidligere sagt kræver opsplitning af aktieklasser, mener jeg at erindre, eller husker jeg forkert?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Arguins, jeg er ikke enig i at det kræver opdeling i flere anpartsklasser. At modtage udbytte er en ret og ikke en pligt. Den del kan eksempelvis reguleres i ejeraftalen. Hvordan fordelingen så sker må fremgå af vedtægterne. Her skal man være opmærksom på at holde sig indenfor rammerne af et kapitalselskabs karakteristika.

Et er så selskabsretten noget andet skatteretten. Der er massevis af udfordringer i at få rettet fejlen. Målet må være en simpel løsning hvis man ikke skal skramme en ny investor væk.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Arguins, jeg er ikke enig i at det kræver opdeling i flere anpartsklasser. At modtage udbytte er en ret og ikke en pligt. Den del kan eksempelvis reguleres i ejeraftalen. Hvordan fordelingen så sker må fremgå af vedtægterne

Men ændringer her - ifhl til det nuværende vel vel udløse beskatning som afståelse (eller) og det er jo det trådstarter ikke vil (de står jo med faste andele idag)

Jeg er med på selskabslovens regel - men man kan vel ikke her i et etableret selskab bare ændre udbytte ved vedtægter uden de skattemæssige konsekvenser bliver meget store? - Helt praktisk vel svarende til afstålse som trådstaret ikke skattemæssigt vil ud i. Jeg tror det er teori her, uden trådstarter kan gøre brug af det faktisk.

Jeg vil til videre fastholde, at deling af udbytte kun gøres skævt i forhold til % ejerdel - ved flere aktieklasser ud fra trådstarters spørgsmål og at trådstarter, som jo har en advokat ind over  -skal bruge proff rådgivere videre

Second ?? I et "nyt ApS kan man vel fra start i vedtægter og ejerafatale - aftale skævvridning af udbytte  -  Er det helt uden skattekonsekvens,  for så kan det jo være smart nok for nogen - OG skal den skævvridning så ligge fast fremover for ikke igen at ryge ind i skattekonsekvenser hver gang man vil ændre?

Jeg tror også, at skævdeling af udbytte som skal ligge fast i mange år, kan give en del uoverensstemmelser mellem ejerne, men det er en anden sag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Whiskey:
Arguins, jeg er ikke enig i at det kræver opdeling i flere anpartsklasser. At modtage udbytte er en ret og ikke en pligt. Den del kan eksempelvis reguleres i ejeraftalen. Hvordan fordelingen så sker må fremgå af vedtægterne

Jeg vil til videre fastholde, at deling af udbytte kun gøres skævt i forhold til % ejerdel - ved flere aktieklasser ud fra trådstarters spørgsmål og at trådstarter, som jo har en advokat ind over  -skal bruge proff rådgivere videre

ok, men hvordan stiller det sig i forhold til 1 stk 2 i selskabsloven

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Second ?? I et "nyt ApS kan man vel fra start i vedtægter og ejerafatale - aftale skævvridning af udbytte  -  Er det helt uden skattekonsekvens,  for så kan det jo være smart nok for nogen - OG skal den skævvridning så ligge fast fremover for ikke igen at ryge ind i skattekonsekvenser hver gang man vil ændre?

Der findes flere sager i tidens løb, hvor man aftaleretteligt har lavet skævdeling uden flere aktieklasser. De fleste bøger om selskabsret beskæftiger sig også med dette emne i større eller mindre omfang.  Jeg er helt enig med dig i at det ikke er uden problemer og at det skatteretligt kan få store konsekvenser. Alene det at ændre vedtægterne og indfører en skævdeling i vedtægterne kan i princippet udløse skat, ligesom afkald på udbytte også kan have skatteretlige konsekvenser.

Selv synes jeg det er noget rod - og egentlig amatørarbejde at denne situation er opstået, når der har været hjælp inde over fra starten.  Vejen frem må jo være at få en advokat på som kan lave en optimal løsning. .

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:27
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Cookie - John Hannover:

Whiskey:
Arguins, jeg er ikke enig i at det kræver opdeling i flere anpartsklasser. At modtage udbytte er en ret og ikke en pligt. Den del kan eksempelvis reguleres i ejeraftalen. Hvordan fordelingen så sker må fremgå af vedtægterne

Jeg vil til videre fastholde, at deling af udbytte kun gøres skævt i forhold til % ejerdel - ved flere aktieklasser ud fra trådstarters spørgsmål og at trådstarter, som jo har en advokat ind over  -skal bruge proff rådgivere videre

ok, men hvordan stiller det sig i forhold til 1 stk 2 i selskabsloven

Det skal du se ud fra trådstarers spørgsmål  - som jo taler skat ved netop dette ud fra advokatens svar. I den situation kan jeg ikke se det svarer til noget som helst andet end forskellige aktieklasser. Nemlig fordi skatten jo er det afgørende. 
(og evt senere ændring og i øvrig typisk uenighed i den slags forhold senere) Jeg tror det forvirrer totalt - at få det til at virke som, at man bare laver ejeraftale og vedtægter, for det duer slet ikke her - og i øvrigt i MEGET få tilfælde efter min mening

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Der findes flere sager i tidens løb, hvor man aftaleretteligt har lavet skævdeling uden flere aktieklasser. De fleste bøger om selskabsret beskæftiger sig også med dette emne i større eller mindre omfang.  Jeg er helt enig med dig i at det ikke er uden problemer og at det skatteretligt kan få store konsekvenser. Alene det at ændre vedtægterne og indfører en skævdeling i vedtægterne kan i princippet udløse skat, ligesom afkald på udbytte også kan have skatteretlige konsekvenser.

Selv synes jeg det er noget rod - og egentlig amatørarbejde at denne situation er opstået, når der har været hjælp inde over fra starten.  Vejen frem må jo være at få en advokat på som kan lave en optimal løsning. .

givet korrekt med flere sager med skævdeling - men som jeg ser det - og specielt i going concern - ikke let at ændre og med præcis de skatte konsekvsner som trådstarters advokat har advaret om, og som trådstaret ikke vil have.

Jeg er i øvrigt slet ikke overbevist om, at de har helt fat i hvordan investor skal ind- når tanken som beskrevet er, at den ene bare skal gå ned i udbytte i forhold til ejeranden - og den kommer fra en af de andre ejere og modsiges af deres advokat, med god grund.

Der kan sikkert findes andre måder investor kan træde ind på, og investor træder aldrig ind, hvis der er antydning af uenighed- så det skal løses

Det kunne sagtens være en "earn out" eller royalty som siger, at investor får ret til xx % af indtjeningen fra xx projekt indtil yy er tjent og så zzz forudsat www

Det her er ikke en god sag at løse, ud fra trådstarters  spørgsmål, i amino tror jeg

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 03:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke hele sagen nej, men trådstarters oprindelige spørgsmål kan nu nok besvares.

Kan man have forskellig fordeling af anparter, stemmer og udbytte? Her må svaret være ja, på trods af at både du og jeg antog noget andet.

Det kan ikke besluttes alene via ejeraftale, men er en kombination af bestemmelserne i vedtægterne og ejeraftale.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Kan man have forskellig fordeling af anparter, stemmer og udbytte? Her må svaret være ja, på trods af at både du og jeg antog noget andet.

Det kan ikke besluttes alene via ejeraftale, men er en kombination af bestemmelserne i vedtægterne og ejeraftale.

jeps - og prisen er så her bare samme skattemæssige, om jeg forstår det korrekt som ved ændring af aktier - og dermed ikke anvendeligt - skattemæssigt. Men ja - jeg troede ikke man kunne via ejeraftale og vedtægter

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)