Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dobbeltbeskatning af indskud

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Feb 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har søgt, men kunne ikke finde svar på nedenstående. Undskyld hvis det er besvaret før.

Hvordan er reglerne for beskatning, hvis jeg indskyder penge (som jeg har betalt skat af) i en ApS for så at bruge de penge til at betale løn til en anden. Bliver disse penge så reelt dobbeltbeskattet, idet jeg har betalt skat af dem, og den aflønnede også skal betale skat af dem? Hvis ja, er der så en måde, at undgå dette på? Jeg ønsker ikke at snyde, men synes det virker en smule pudsigt, hvis reglen er, at pengene bør dobbeltbeskattes.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke dobbeltbeskatning. Dit aps har fradrag for lønudgifter.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

..og så kommer det an på hvad du præcist mener med indskyder penge. Indskyder du det som en kapitalforhøjelse og derved binding på egenkapitalen, ja så kan du ikke lige trække dem ud igen uden en kapitalnedsættelse eller likvidation af selskabet. Du bliver ikke beskattet af pengene, men kun af evt. gevinst i dette tilfælde (udbetaling - indskudt).

Alternativt som lån, der vil du skulle hæve en rente (markedsrente) af lånet som du derved beskattes af, men ellers kan tilbagebetale til dig selv uden beskatning.

Og som angivet af Whiskey - selskabet har fradrag, så absolut ingen skat for selskabet eller dig... Med mindre du giver selskabet pengene som gave, men det forestiller jeg mig ikke er aktuelt.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja ganske kort - løn - til dig selv eller i dit tilfælde til en anden - er jo en udgift i selskabet og dermed har selskabet fradrag for den løn - som så modtageren betaler skat af.

For at selskabet skal have glæde af det fradrag før eller siden, skal selskabet så gerne tjene nogen penge også, men det er så en anden sag. Du kan sige, at selskabet, hvis du giver en løn til dig eller en anden - på 50.000 kr - kan tjene 50.000 kr uden at skulle af med noget i skat.

Har du indskudt bunden eller fri kapital som selskabskapital, kan du får de penge ud igen uden skat ved lukning eller salg - og er det som et lån, som du SKAL forrente med markedsrente (ofte 4-12%) så kan du få også få dem igen uden skat når selskabet har råd/efter aftale.

vh John H 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Feb 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak til jer alle 3 for hurtige svar.

Jeg forstår som udgangspunkt jeres logik om, at selskabet opnår et fradrag. Men, grundet min uvidenhed om skat, går regnestykket stadig ikke op for mig. Måske i kan hjælpe mig lidt mere...

Scenarie A: Lad os sige jeg får 100 kr. i løn af min arbejdsgiver. Dem betaler jeg 50% skat af. De tilbageværende 50 kr. indskyder jeg som en investering i mit selskab. De 50 kr. bliver så brugt til løn. Den aflønnede betaler 50% i skat, dvs. han får 25 kr. efter skat. Selskabet har så til gengæld fradrag på 50 kr. - hvis vi siger 22% selskabsskat bliver det til 11 kr. sparet i skat. Hvis firmaet en dag så giver overskud, kan jeg så udbetale 11 kr. i løn til mig selv, hvilket selvfølgelig giver et nyt fradrag på 22% af 11 kr. osv., hvilket vist betyder jeg får 7 kr. efter skat til mig selv. Ud af de 100 kr. min arbejdsgiver i sin tid udbetalte til mig, står min medarbejder og jeg altså med 25 kr. + 7 kr. = 32 kr. til os selv.

Scenarie B: Hvis jeg i stedet udførte arbejde gennem min virksomhed og fik betaling på 100 kr. som virksomhedsindtægt, kan jeg bruge 50 kr. til at betale min medarbejder og 50 kr. som løn til mig selv. Vi betaler hver især 50% i skat, og får altså 25 kr. hver efter skat. Der er nu ikke noget yderligere regnskab, da virksomheden har tjent penge. som alle er brugt til løn. Altså er de 100 kr. denne gang blevet til 50 kr. til min medarbejder og jeg.

Som sagt er jeg med på, der er noget galt med min logik ovenfor, og at I har ret. Jeg kunne bare godt tænke mig at forstå det:-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Dit indskud beskattes aldrig - det kan du altid få igen ved salg eller lukning så du kan slet ikke bruge de samme 50 t -(or whatever) tal - indskud beskattes aldrig.
Driver du selskabet, så det ender med konkurs, har du fradrag for de 50 t du indbetalte som tab på aktieindkomst

Du laver en "sjov" sammenblanding af selskabsskat og personskat og bruger forkerte procenter, men først og fremmest tænker du en forkert sammenblanding

Du må forholde dit til hvad DU - hvis du skyder 50 kr ind i et selskab får for skat

Du giver ikke løn hvis selskabet en dag giver overskud - men under året,og hvis du ikke giver løn, så kan du tage udbytte, og her kan du tage ca 100.000 kr (for gifte) til 27% og med selskabskat 22% og så udbytte 27% derefter er det lig personskat 42%. Du glemmer også, at du har de 50 kr du oprindeligt investerede - dem du tjente - skattefrit ud den dag du lukker eller sælger selskabet

Du kan ikke blande ting sådan sammen. Hvis det er for kompliceret med tanken - først selskabsskat og så fradrag for løn - og skat af løn for modtager, og udbytte skat - så hold dig til personig virksomhed, men der er IKKE en dobbelt skat: Overblikket for dig er nok større i personlig virksomhed uden sammenblanding af forskellige skatter, men det samlede resultat er det samme.

Den store forskel er, at i personlig virksomhed har du fradrag for underskud i personlig indkomst. I et selskab har du ikke fradrag for underskud, med mindre du senere får et overskud at trække et gammelt underskud fra i. DET gør en ganske stor forskel, men ser du på begge som overskudsgivende, er der 0 forskel

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)