Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS og selskabsstruktur

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

jeg har en i dag en enkeltmandsvirksomhed som jeg tidligere har drevet på hobbyplan. Nu har jeg sagt mit job, som lønmodtager, op, op starter derfor fuld tid som selvstændig. 

I min virksomhed har jeg udviklet forskellige webapplikationer som jeg sælger på abonnementsbasis. Derudover laver jeg diverse konsulentopgaver, alt sammen fra samme virksomhed. 

Jeg har længe gået og tænkt på om den struktur jeg har valgt, med en enkeltmandsvirksomhed, er helt optimal. Jeg begynder snart et nyt projekt, som jeg forventer får stor succes, og overvejer derfor at skille den del fra. Det leder mig hen på en helt andet virksomhedsstruktur. Lad os kalde selskaberne; "Holding IVS", "Konsulent IVS" og "Webapplikation IVS". 

I dag ejer min enkeltmandsvirksomhed forskelligt IT-udstyr bestående af blandt andet computere, printere, skærme m.v.

Jeg kan se nogle fordele i at gå væk fra min enkeltmandsvirksomhed, både hvis jeg på et tidspunkt skal have ansatte eller hvis jeg på et tidspunkt ønsker at sælge dele af virksomheden fra  

jeg aner dog intet om hvordan man praktisk bør gøre det  er det bedst at lukke den enkeltmandsvirksomhed jeg har i dag og så starte helt forfra?

Men hvordan gør man praktisk i hverdagen, når både "Konsulenten IVS" og "Webapplikationen IVS" benytter det samme it-udstyr?  Derudover har jeg nogle samarbejdspartnere (Stripe.com samt sms-gateway) hvor jeg har en direkte fordel af volumen af eksempelvis betalinger eller antallet af afsendte SMS-beskeder. Hvis jeg deler min virksomhed op i de to datterselskaber af holdingselskabet, er jeg så nødt til at have dobbelt udstyr og dobbelte aftaler med underleverandører? Eller lægger man "fælles" udgifter i holdning?

Har du idéer til anden struktur så byd endelig ind!

Mange hilsner - PSTO

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt kan du enten lukke og lade et nyt selskab overtage aktiver og goodwill - men det udløser muligvis skat - alternativs kan du overveje skattefri virksomhedsomdannelse http://johnhannover.blogspot.dk/2016/12/omdanne-virksomhed.html 

Pas så i øvrigt også på ikke at få opbygget for voldsomme konstruktioner - tænk på at hvert selskab koster noget - i lovpligtig forsikring - i  bank formentlig - med årsrapport osv  - her lidt om omkostninger http://johnhannover.blogspot.dk/2015/09/hvadkosterfirma.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for dit svar. Jeg er med på at der kan blive lidt udfordringer i forhold til skat m.m. 

Men ved du hvordan man gør i praksis med hensyn til udstyr m.m. der bruges i begge datterselskaber?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske mest enkelt at lade ET eje - og evt udleje - men behøver du to selskaber rent faktisk

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)