Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskabspraksis i USA

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Aug 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer 
Er ikke sikker på dette er den rigtige tråd, men jeg prøver mig alligevel frem. 

jeg står i den situation, at jeg skriver SRP (studieretningsprojekt), og til det skal jeg redegøre for de væsentligste forskelle mellem dansk og amerikansk regnskabspraksis. 


Den danske del er ikke svær, at finde reglerne for hvilke elementer der skal være med i årsrapporten. 

Men jeg synes ikke, at kunne finde det store angående den Amerikanske lovgivning på dette punkt. 

Derfor tænkte jeg der måske sad et klogt hoved derude der måske selv har begået sig i Amerika, og derfor er bekendt med lovgivningen på dette punkt. 

Håber nogen kan være behjælpelige 

Mvh. 
Nikolaj 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

For bredt et spørgsmål at svare på. Udgangspunktet er et større detaljeringsgrad end i DK. Prøv at google Thomas Plenborg, som har skrevet både bøger og artikler om emnet. Eller find bogen "Årsrapport efter internationale regnskabsstandarder" af Jan Fedders.

Tilmeldt 24. Aug 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret, og jeg vil prøve at se om der er noget brugbart at finde ud fra det. 

Havde håbet på der ligesom Danmark var en "manual" til regnskabsklasse D virksomheder: 

  • Hoved og nøgletalsoversigt
  • Ledelsesberetning
  • Ledelsespåtegning
  • Revisionspåtegning
  • Anvendt regnskabspraksis
  • Resultatopgørelse
  • Balance
  • Pengestrømsopgørelse
  • Noter
  • Opgørelse over bevægelser i egenkapitalen  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Prøv at se om du ikke kan finde lidt inspiration i Regnskabshåndbogen 2017 fra PWC

Regnskabshåndbogen indeholder alene Årsregnskabsloven og IFRS (=EU vedtaget regnskabsregulering, som forsøges brugt internationalt).

Det var et meget ambitiøst emne for et gymnasie projekt. Det kunne snildt gå for et emne til en kandidat afhandling.

Du vil finde, at de generelle bestanddele i årsregnskaberne generelt er ens, men kan forekomme i forskellige rækkefølger (fx. er balancen før resultatopgørelsen i visse lande).

Generelt anvendes terminologien GAAP = Generally Applied Accounting Procedures. Hvis du søger efter US GAAP vil du finde en masse fx. har PwC en publikation, som fortæller om forskellene imellem IFRS og US GAAP: http://www.pwc.com/us/en/cfodirect/publications/accounting-guides/ifrs-and-us-gaap-similarities-and-differences.html

I USA har du 2 forskellige standard udstedere FASB (Financial Accounting Standards Board), som er den generelle udsteder af US GAAP standarderne ASC, og SEC (Securities and Exchange Commission), som står for alt vedr. børsnoterede virksomheder herunder kontrol af regnskaber mv. De har endvidere udstedt yderligere krav til US børsnoterede virksomheder.

Herudover forefindes ligeledes IPSAS (=International Public Sector Accounting Standards) som står for udstedelse af regnskabsstandarder for offentlige virksomheder. Bemærk der er tale om internationale standarder, som dog også anvendes i USA vedr. den offentlige sektor.

Vedr. ASC kan du finde mere om de respektive standarder hos FASB: https://asc.fasb.org/help&cid=1175804733759

Det var lidt til og sætte dig igang :)

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)