Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til udbetaling af fondsmidler!!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Feb 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

mit enmandsfirma som endnu ikke har været i brug har modtaget 100.000 kr i fondsmidler - som jeg enormt gerne vil udbetale
Problemet er bare at jeg med sikkerhed ved at der vil komme "huller" mellem denne korte demoproduktions-fase og det næste større skridt hvor jeg vil være tvunget til dedikere mig til videre fondsøgning/buisness case til innovations miljøer etc - i min fritid på dagpenge eller mens jeg er alm lønmodtager.

så vidt jeg forstår det vil virksomheden da blive tvunget til at lukke og sælge sine "assets" (hvilket vil bestå af selve demoen og vores IP) - da jeg derved ikke længere er selvstændig.

Jeg tænker at løsningen enten er at få en ven til at udbetale pengene til os igennem sit firma og regnskab, eller at jeg får mit eget inaktive firma sat igang som bibeskæftigelse.

Så der er en række ting jeg har svært ved at gennemskue:

1) Vil min ven kunne modtage fondsmidlerne som en form for overførsel uden der skal betales moms/skat?

2) vil der være andre uforudsete problemer regnskabsmæssigt for ham hvis han udbetaler fondsmidlerne som honnorarer til os?

3) Jeg stoler på ham 100% men tænker for god ordens skyld lave et skriv på overdragelse af rettigheder fra hans firma - til mig som privat person - dette vil kræve en kontrakt, tænker måske at støve en af mine egne filmselskabs vs forfatter kontrakter af - men hvis der er andre gode bud så ville jeg være dybt taknemmelig.

4) jeg tænker at ovenstående løsning er den smarteste, men er bibeskæftigelse en reel mulighed for os?

 

- På forhånd tusind tak - its a jugle out there!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som om du da burde tage råd fra en revisor helt ærligt

1 nej ikke hvis han ikke har omkostninger og drift

2 han vil skulle indberette honorar til skat og I skal beskattes af det

3 rettigheder skal du via en advokat om, det er kompliceret

4 Ikke på anden vis end skattemæssigt som nævnt i 1- 3 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Feb 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

tusind tak for præcist svar John

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Noget helt andet er hvad fonden som udlodder midlerne, synes om alle krumspringene ?

Det er ikke sikkert de er med på dette og evt. har givet klausuler som skal overholdes som forudsætning for at kunne beholde pengene.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 10. Feb 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

DFI har intet problem med det.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

andersmichael:
DFI har intet problem med det.

Korriger mig hvis jeg tager fejl, men jeg forstår dig som, at du gerne vil have pengene ud til dig selv her og nu?

I givet fald kan DFI vel bare udbetale pengene til dig personligt? Der er indberetningspligt på fondsudlogninger over DKK 10.000 så det skal alligevel indberettes (og kommer så med på din årsopgørelse). Det kommer nok til og give nogle problemer med sociale ydelser, men det vil det nok gøre uanset om du får dem direkte, eller får en ved til og udbetale det.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

andersmichael:
DFI har intet problem med det.

DFI = Dansek Filminstitut?

Hvis er der jo ikke tale om en fond i gængs forstand? Udfordringen vil så formentlig også være at der er pligt til at aflevere revideret regnskab..... 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

ja hvis DFI er filminstituttet - så er der jo flere former for støtte

Treatment støtte (det første udkast) Manus støtte til manuskriptet, som normalt ikke kræver budget og ikke kræver tilbagebetaling, når bare det er bevilget af DFI konsulenterne. Eneste risiko for tilbagebetaling er, hvis manskriver et treatment eller manus basseret på noget andet end det udkast som støtten er basseret på.
Den type støtte vil naturligvis som al anden støtte være skattepligtig, men ofte vil den jo gå, til aflønning af eksterne treatment eller manus skribenter, og dermed gå i noget der ligner 0 eller minus for producenten.

Så kan der være støtte til "Produktionsudvikling" som kan være med og uden tilbagebetaling - og alternativt tilbagebetaling via andre investorer "on the first day of shooting". Budget kræves normalt og ofte tilbage betaling fra filmens indtægter.

Så er der egentlig film støtte som NORMALT altid har en række betingelser. Et budget der skal afleveres og følges op på i revisor underskrevet regnskab

Her indgår DFI generelt som tilbagebetaling i noget som i filmbranchen hedder "filmens waterfall". Det er fordeling af filmens indtægter fra alle medier og viser, at f.eks får først distributør (giver ofte en garantisum til procuktionen mod at få distributionen) og P&A (print and advertising til fremvisning) penge tilbage, til de er dækket for deres indskud og sammen med dem får DFI ofte.

Så får private investorer ofte (de vil ofte udgøre filmens hovedfinansiering) - så igen distributør, P&A, investorer OG producenten i en eller anden aftale % fordeling - og her kan også ofte andre indgå, ex skuespillere som har medvirket gratis osv. - DFI igen mm

Der er forskellige puljer, men generelt, hvis vi taler egentlig filmstøtte, er der både krav om budget upfront og revideret regnskab i forhold til budget OG tilbagebetaling - som bare først udløses i waterfall.

Alle støtte formerne udløser skat som indtægt - men da film jo ikke altid ender i overskud, så bliver det jo ikke filmens største problem

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)