Hej allesammen! |
Idet du driver en handelsvirksomhed hvor du køber varer og sælger til en kunde, så er det de normale momsregler der er gældende.
Ergo hvis det er en dansk kunde og dansk leverandør, så har du en købsmoms for de varer du finder til kunden (altså en moms du skal opgive til skat og får modregnet evt salgsmoms eller får tilbage fra skat således købet er moms neutralt - altså ved videresalg) og en salgsmoms som du naturligvis også skal opgive, denne vil typisk være lidt højere, idet du pålægger et servicegebyr og denne ekstra fortjeneste er også momspligtig.
Ifald det er en udenlandsk kunde, kan du udfærdige fakturaen uden moms/reverse charge ifald det er en momsregistret kunde du har (kunden opgiver momskøbet i hjemlandet).
Hvis ikke (altså salg til privatperson) så skal der tillægges dansk moms (25%) som kunden skal betale dig via fakturaen (husk at idet du kan fratrække din købsmoms herhjemme, så er det købet excl. moms + dit servicegebyr der skal tages som udgangspunkt for beregningen af moms), sådan du tabsneutralt kan afregne salgsmomsen på dit momsregnskab til skat.
Momsreglerne afhænger rigtigt meget af dit salg. og hvorvidt det er mellem 2 virksomheder, eller virksomhed til konsum (privatperson) og hvorvidt det er køb og salg indenrigs eller udenrigs. Om alle omstændigheder skal momsen enten angives som eksportsalg eller afregnes som momspligtig salg hos skat i Danmark via dit momsregnskab. Der er forskel på om leverandør/kunde er fra EU eller udenfor EU og på hvordan momsen skal opgives til skat :-).
Lyder som din virksomhed er det man kalder en personejet virksomhed, med mindre du går ind og opretter et ApS/A/S ifølge den lovgivning der er. Der er fordele og ulemper ved de forskellige typer af forretningstyper afhængig af din egen situation på det økonomiske område og udviklingslysten til at vækste.
Tror du vil få rigtig megen glæde af at undersøge om der ikke skulle være noget rådgivning i dit område for start af egen virksomhed.
God fornøjelse :-)