Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vdr. Moms og forretningstype

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Feb 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej allesammen!
Jeg er helt forvirret over moms reglerne og forretningstype. Da min årlig omsætning er nået langt over 50.000kr, har jeg momsregistreret mig (jeg ved godt det er lidt sent, men må bare acceptere konsekvenserne).

Jeg ved ikke hvad min forretning høre under, og om jeg skal betale moms.

Min forretning foregår således: En kunde leder efter nogle specielle varer fra Dk. Personen henvender sig til mig og jeg går ud og leder efter varerne. Han overføre penge til mig så jeg kan købe dem og sende dem til ham.

Han betaler så et service pris til mig.

Jeg skal vel ikke tage moms for varerne, da eg køber det med moms inkl. Så jeg skal jo ikke indbetale moms til skat, korrekt?

Der kommer løbende penge ind til min konto, men det er jo til at købe ting for, hvordan forklare jeg det til skat?


Tusind tak!

Mizuka





Dk

Tilmeldt 6. Jul 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Idet du driver en handelsvirksomhed hvor du køber varer og sælger til en kunde, så er det de normale momsregler der er gældende.

Ergo hvis det er en dansk kunde og dansk leverandør, så har du en købsmoms for de varer du finder til kunden (altså en moms du skal opgive til skat og får modregnet evt salgsmoms eller får tilbage fra skat således købet er moms neutralt - altså ved videresalg) og en salgsmoms som du naturligvis også skal opgive, denne vil typisk være lidt højere, idet du pålægger et servicegebyr og denne ekstra fortjeneste er også momspligtig.

Ifald det er en udenlandsk kunde, kan du udfærdige fakturaen uden moms/reverse charge ifald det er en momsregistret kunde du har (kunden opgiver momskøbet i hjemlandet).

Hvis ikke (altså salg til privatperson) så skal der tillægges dansk moms (25%) som kunden skal betale dig via fakturaen (husk at idet du kan fratrække din købsmoms herhjemme, så er det købet excl. moms + dit servicegebyr der skal tages som udgangspunkt for beregningen af moms), sådan du tabsneutralt kan afregne salgsmomsen på dit momsregnskab til skat.

Momsreglerne afhænger rigtigt meget af dit salg. og hvorvidt det er mellem 2 virksomheder, eller virksomhed til konsum (privatperson) og hvorvidt det er køb og salg indenrigs eller udenrigs. Om alle omstændigheder skal momsen enten angives som eksportsalg eller afregnes som momspligtig salg hos skat i Danmark via dit momsregnskab. Der er forskel på om leverandør/kunde er fra EU eller udenfor EU og på hvordan momsen skal opgives til skat :-).

Lyder som din virksomhed er det man kalder en personejet virksomhed, med mindre du går ind og opretter et ApS/A/S ifølge den lovgivning der er. Der er fordele og ulemper ved de forskellige typer af forretningstyper afhængig af din egen situation på det økonomiske område og udviklingslysten til at vækste.

Tror du vil få rigtig megen glæde af at undersøge om der ikke skulle være noget rådgivning i dit område for start af egen virksomhed.

God fornøjelse :-)

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Allerførst en bemærkning til dén, der har givet indslaget én stjerne. Dét er godt nok ufint!!

Til sagen. Mizuka, det virker som om, du har grundlæggende viden omkring dét at føre forretning til gode. Jeg kan anbefale denne: https://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html

Den fortæller om moms og lettere skat forbegyndere og har links til hvilke virksomhedsformer, du kan vælge imellem.

Kontakt mig, så kan jeg evt. hjælpe dig godt i gang med det hele.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)