Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af ejerlejlighed via virksomhed - Moms, fradrag og vedligeholdelseshensættelser

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har købt min første udlejningsbolig gennem min virksomhed, så jeg skal lige være helt sikker på at jeg gør det rigtige.

1. Husleje mm. til private der lejer sig ind er uden moms?

2. Jeg kan afskrive installationer (hårde hvidevarer) over 10-12 år, selvom det er inklusiv i købsprisen af lejligheden?

3. Kan jeg hensætte til nyt køkken og nye gulve, og derved betale en smule mindre i skat i løbet af de næste par år?

Dbh

Granberg

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

1 ja det vil være det normalt, og forudsætter så, at du ikke trækker moms fra heller i den samme sammenhæng

2 ved jeg desværre ikke - er prisen specificeret? Det kunne måske hjælpe andre til et svar at vide det

3 Du kan ikke få fradrag for forbedringer - kun for helt ren vedligeholdelse. Det du beskriver lyder til at lægge op til noget som vil falde under forbedringer med NYT

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Granberg1

Håber du udfærdiger lejekontrakten korrekt, så du ikke hænger på lejeren ud i al fremtid og at ejerforeningens vedtægter giver tilladelse til fremleje.

Ad 1: Enig med John

Ad 2: Du skriver at hvidevarer er "... inklusiv i købsprisen.." af hvilken årsag du ikke kan afskrive på noget.

Ad 3: Enig med John. Som udlejer/fremlejegiver kan du ved udfærdigelse af lejekontrakten oprette en konto for indvendig vedligeholdelse i henhold til lejeloven, som lejer/fremlejetager indbetaler til månedligt. Indestående skal du hvert år oplyse og lejer kan anvise hvad pengene skal bruges til af maling, gulvafslibning m.v.

Vil du forbedre lejligheden med nyt køkken, bad eller lignende, kan du beregne en lejeforhøjelse som ofte svarer til den udgift du selv vil få ved at låne pengene i kreditforening eller lignende også selvom du har pengene selv.

Husk at lejen ikke kan sættes højere end "det lejedes værdi", hvilken kan findes ved at sammenligne den leje du opkræver med lejen i tilsvarende boliglejemål i det område hvor din lejlighed er beliggende.

Der er således ikke fri lejefastsættelse og du kan ikke altid være sikker på at få dækket dine egne udgifter til prioriteter, fællesudgifter, skatter m.v.

Klager fremlejetager til huslejenævnet inden 1 år efter indflytning, ser nævnet på huslejen for tilsvarende boliger i området og kan godkende denne eller fastsætte en lavere husleje efter nævnte princip, med tilbagebetalingspligt for hele lejeperioden til følge.

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 5. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for to kompetente svar.

1. OK, forstået.

2. Vil det derved give bedre mening, til min næste lejlighed, at eksplicit skrive køb af lejlighed 100kr., overtagelse af hårdehvidevarer 10kr?

3. Yes, jeg har fået hjælp til at lave kontrakten. Lejer har indvendig vedligeholdelse. Ved hensættelse mener jeg nok snarere afskrivning: Når nuværende køkken skal skiftes om f.x. 10 år ved almindeligt slid, så i stedet for at skulle betale upfront om 10 år for et nyt køkken, og så afskrive det nye køkken over måske 20 år efterfølgende. Så bliver nuværende køkken ved almindelig slidt mindre og mindre værd - så er det vel ikke en forbedring men blot vedligeholdelse at skifte køkken hvert 20 år, og derfor fradrag for afskrivningen i stedet? 

Hm, det blev lidt rodet. Helt kort. Hvis nuværende køkken estimeres til at have 10 års levetid, kan jeg så afskrive den estimerede værdi over de 10 år?

4. Er der nogle elementer som I kender til der kan skattefradrages ifbm. lejlighedsudlejning gennem virksomhed. Indtægten fra udlejningen matcher præcis afdrag og renter samt skat af overskuddet

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

2. Vil det derved give bedre mening, til min næste lejlighed, at eksplicit skrive køb af lejlighed 100kr., overtagelse af hårdehvidevarer 10kr?

AD  3. Yes, jeg har fået hjælp til at lave kontrakten. Lejer har indvendig vedligeholdelse. Ved hensættelse mener jeg nok snarere afskrivning: Når nuværende køkken skal skiftes om f.x. 10 år ved almindeligt slid, så i stedet for at skulle betale upfront om 10 år for et nyt køkken, og så afskrive det nye køkken over måske 20 år efterfølgende. Så bliver nuværende køkken ved almindelig slidt mindre og mindre værd - så er det vel ikke en forbedring men blot vedligeholdelse at skifte køkken hvert 20 år, og derfor fradrag for afskrivningen i stedet? 

Hm, det blev lidt rodet. Helt kort. Hvis nuværende køkken estimeres til at have 10 års levetid, kan jeg så afskrive den estimerede værdi over de 10 år?

DU HAR IKKE HELT FORSTÅET SYSTEMET. HVIS DU UDSKIFTER KØKKENET EFTER AFTALE MED LEJER, ELLER INDEN NÆSTE UDLEJNING, OPNÅR DU EN LEJEFORHØJELSE UD I AL FREMTID SOM NORMALT SVARER TIL DINE UDGIFTER, ALTSÅ BÅDE RENTE OG AFDRAG, VED AT LÅNE PENGENE I EN KREDITFORENING PÅ 20 ELLER 30 ÅR OG DER VIL  A L T I D  VÆRE TALE OM EN FORBEDRING I LEJELOVSMÆSSIG HENSEENDE. NÅR LÅNET ER TILBAGEBETALT PÅ 20 ELLER 30 ÅR, ER DER JO NETOP TALE OM EN NEDSKRIVNING ELLER AFSKRIVNING AF DEN OPRINDELIGE ANSKAFFELSESSUM. NÅR/HVIS DU VARSLER LEJEFORHØJELSER OVERFOR LEJER, KAN DU PRØVE AT ANVENDE 20 ÅRS FINANCIERING, IDET FORHØJELSEN FORTSÆTTER EFTER AT LÅN ELLER DIT EGET INDSKUD ER TILBAGEBETALT.

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :

HEJ GRANBERG1

AD 2: HVIS DEN SAMLEDE KØBESUM STÅR I SKØDET ER DER INGEN FORSKEL.

HVIS DU KAN FÅ SÆLGER TIL AT SÆLGE DIG HVIDEVARER SEPERAT, PÅ SAMME MÅDE SOM HVIS DU KØBER DISSE HOS ELGIGANTEN, KAN DU FORETAGE SÆDVANLIG SKATTEMÆSSIG AFSKRIVNING I DIT REGNSKAB.

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)