Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår er det en Hobbyvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Feb 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg kunne godt tænke mig at hjælpe med/sælge "it-service" i min by. Det jeg vil tilbyde er bl.a. opsætning af computere, telefoner etc. og diagnostik af windows computere. Mit spørgsmål er om, jeg godt må gøre dette som hobbyvirksomhed eller, skal det være en enkeltmandsvirksomhed.

Jeg er dog kun 14, jeg fylder 15 i marts. Jeg tænkte at jeg primært vil gøre det for at lære fra mig og sætte andre ind i hvordan computere osv. fungerer.

på forhånd tak. 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Her har du hele "recepten" :

Drift af selvstændig virksomhed som mindreårig

Stor_dreng_computer

Værgerne for en mindreårig kan, med Statsforvaltningens godkendelse, tillade, at den mindreårige på egen hånd udøver selvstændig virksomhed. Det fremgår af værgemålslovens § 43.

Den mindreårige skal være mindst 15 år for at få godkendelse til at drive selvstændig virksomhed.

Det er værgerne, der kan søge Statsforvaltningen om godkendelse. Der skal sendes en skriftlig ansøgning, som begge værger og den mindreårige skal underskrive.

Tilladelsespraksis er restriktiv, og afgørelsen træffes efter et konkret skøn.

En tilladelse forudsætter normalt, at den mindreårige har uddannelse, som er relevant i forhold til virksomheden. Virksomheden må ikke medføre større økonomisk risiko for den mindreårige, ligesom planlægningen skal være tilstrækkelig fyldestgørende til, at risikoen kan overskues. Virksomhedsformen er ligeledes af betydning, f.eks tillades et I/S normalt ikke. 

Ansøgningen skal bl.a. indeholde følgende oplysninger

  • En grundig beskrivelse af virksomheden og dens formål.
  • Den mindreåriges grundlag for at drive virksomheden (uddannelse/erfaring m.v.)
  • Virksomhedsform 
  • Budgetudkast, herunder:
    • Behovet for start- og driftkapital, herunder størrelse af udgift til varelager
    • Forventet årlig omsætning
    • Udgift til forsikring
    • Afgifter
  • Oplysninger om den mindreårige har behov for at optage lån/købe varer på kredit,
  • Hvem der skal forestå regnskabsføring, herunder momsregnskab,
  • Om den mindreårige skal ansætte medarbejdere i virksomheden,
  • Eventuelle risici ved virksomheden.
  • Kopi af forældremyndighedsindehavernes og den mindreåriges seneste årsopgørelse fra SKAT.
  • Om forældremyndighedsindehaverne er indforstået med at indestå for ethvert krav, der måtte opstå i forbindelse med barnets erhvervsudøvelse.  

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 15. Feb 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, tak for hjælpen!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke få tilladelse fra statsamt før du er 15 men spørgsmålet er om ikke det er at skyde spurve med kanoner.

Du vil opsætte computere - osv men behøver du gøre det som en slags virksomhed. Det er jo ikke forbudt at du hjælper private - ganske som hvis du gør rent eller slå græs, og jo heller ikke forbudt at hjælpe nogen med en computer. Gør du det overfor firmaer, så indberetter de det bare som honorar - b-indkomst, så jeg synes bare du skal slå det op som det er - 14 årig (eller 15 årig) tilbyder hjælp med computer osv. OM du får fat i kunder på den måde skal jeg ikke turde sige, men jeg ville gå den vej ind frem for på nogen måde at optræde som virksomhed, hvad du ikke må før du er 15 og har evt tilladelse fra Statsamtet - Se her om det sidste http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/starte-virksomhed-som-umyndig.html men tænk over bare at gøre det - enten som honorar - eller sin en ung der vil gøre det ganske som var det rengøring, havearbejde ovs

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Det er jo ikke forbudt at du hjælper private

Det var egentligt dette jeg havde brug for at vide! Mange tak for hjælpen.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)