Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tidshorisont på privat skifte

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Oct 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg står i den situation at jeg skal arve sammen med min bror efter min far. Min fars bo i ukompliceret, dvs ingen gæld eller bolig der skal sælges.Alle penge er hans bank, eller investeret obligationer/aktier.  Vi har valgt at skifte privat da det virker overskueligt. Udover deadlines i skifteretten og annonce i statstidende skal min fars investering/obligationer sælges, thats it.

Hvor lang tid tager privat skifte, i dette tilfælde?

Henvis mig endelig til andre steder hvis der ikke er passende her.

Hilsen

Hans A.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er faktisk jer selv som bestemmer hvor lang tid bobehandlingen skal vare ved privat skifte.

Her har du reglerne som skifteretterne arbejder efter:

Mindst en af arvingerne skal være myndig og solvent og skal underskrive en erklæring på tro og love herom.

Arvingerne skal udpege en kontaktperson, som skifteretten, skattevæsenet og andre, der skal i forbindelse med boet, kan henvende sig til.

Arvingerne skal selv lave opgørelse i boet og dele arven imellem sig.

Hvis der er umyndige arvinger eller arvinger, der ikke er i stand til at klare sig selv, skal disse arvinger have en værge eller skifteværge.

Retsafgiften er 2.500 kr., hvis den samlede arv er under 1.000.000 kr., og 9.000 kr., hvis arven er over 1.000.000 kr.

Arvingerne skal indlevere anmodning om privat skifte, solvenserklæring og proklamablanket til skifteretten, inden skifteretten kan udstede skifteretsattesten.

Åbningsstatus skal indsendes til skifteretten senest 6 måneder efter dødsdagen (dog senest 2 måneder efter at boet er udleveret). Åbningsstatus skal indsendes i to eksemplarer, der begge skal være underskrevet af samtlige arvinger.

Endelig boopgørelse skal indleveres til skifteretten inden 15 måneder efter dødsdagen.

Skattemæssige konsekvenser
Valg af skifteform kan have stor betydning for ægtefællens og arvingernes skattemæssige forhold.

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)