Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der grænser for manglende personlig hæftelse i IVS og lign.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 20. Jan 15
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil høre om der er grænser for hvor meget en virksomhed, fx IVS eller ApS, har begrænset hæftelse.

Konkret tænker jeg på hvis jeg køber en hjemmeside, og der så viser sig at være fejl og mangler ved hjemmesiden eller hvis et regnskabsfirma laver fejl i regnskabet, som fx gør at jeg skal betale ekstra skatter og moms, eller hvis de ikke får indberettet div. moms og skatter til tiden.

Hvis selskabet ikke har penge, kan jeg så gå efter direktøren personligt hvis selskabet lukker?

Hvis spørgsmålet er uklart, så sig endelig til.

Hilsen

Linda

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan google "hæftelsesgennembrud" Der skal MEGET til for at kreditorer kan gå efter ejere af selskaber, for at gøre dem personligt ansvarlige, men der er vist nok en vis stigning i antal tilfælde

For at det skal ske, skal ejeren virkeligt have forsat forretningen ud over det punkt, hvor det burde være helt klart for denne, at selskabet ikke ville kunne betale en hver sit. Sker det, så risikerer ejer personlig hæftelse. Her kan kreditorer også se på om der er afholdt formelle generalforsamlinger hvis kapital har været under halv, som tegn på at kapitalberedskabet blev taget alvorligt. 

På den led er der jo mange som ikke vil handle med små nye selskaber, som leverandører ikke uden forskudsbetaling, og som kunne, ikke turde tage den risiko du beskriver, med et nye lille selskab, som reelt bare kan smække dørene i, med et tab på f.eks. 1 krone

Jeg fravalgte for nyligt et IVS som skulle bygge et anneks til mig. Det skulle koste 280.000 og ejeren ville have 110.000 kr up-front til indkøb af materialer. Det er ikke i sig selv usædvanligt, men:
Da jeg jo rissikerede at stå med noget halvfærdigt og måske ikke tilfredsstillende, så bad jeg om at ejeren påtog sig personligt ansvar for disse 110.000, indtil byggeriet var afleveret og godkendt. Det ville han ikke, da han jo netop havde stiftet IVS af samme årsag.

Det blev et større firma som så udførte opgaven

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Man bør dele det op i to. Dels er der en direktør der kan blive erstatningspligtig og dels en ejer (eller ejerkreds). Det har ikke den store betydning, hvis der er sammenfald.

Når der ikke er sammenfald vil det typisk være direktøren man går efter når der er tale om fejl. Ejerkredsen hvis der er tale om forsømmelser.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja men det skal være væsentlige fejl eller forsømmelser.

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 20. Jan 15
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svar :-)

Hvad er eksempler på væsentlige fejl eller forsømmelser?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke nogen facitliste, men eksempler kan være;

Direktøren som indgår en aftale som han burde vide han ikke kunne betale.

Ejeren som ikke har sørget for et fornødent kapitalberedskab.

Som Jørgen nævner skal fejlene være enten være sket som følge af grov uagtsomhed eller forsæt. Problemet er at det koster penge at føre en retsag om evt. hæftelsesgennembrud. Det vil derfor altid være et spørgsmål om det ksn betale sig i forhold til et IVS.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, der er grænser.

Hvis du i selskabet har benyttet det til helt uansvarlige

økonomiske dispositioner eller deltaget i kriminelle

aktiviteter, kan både skifteret og civilret pålægge dig

personligt ansvar for de pågældende dispositioner.

 

Tilmeldt 20. Jan 15
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 07:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svar.

Altså skåret ud i pap... hvis man skal vælge en til at lave app, web eller ens regnskaber, bør man være kritisk hvis det er et IVS eller ApS, da man ikke kan gøre selskabet eller dennes direktør ansvarlig for fejl og mangler?

Hilsen

Linda

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Lindajensen:

Tak for alle svar.

Altså skåret ud i pap... hvis man skal vælge en til at lave app, web eller ens regnskaber, bør man være kritisk hvis det er et IVS eller ApS, da man ikke kan gøre selskabet eller dennes direktør ansvarlig for fejl og mangler?

Hilsen

Linda

Du er simpelthen nødt til at være mere specifik til, hvad du mener. Jo du kan godt gøre en virksomhed "ansvarlig" (eksempelvis i form af et erstatningsansvar) og som du kan læse i visse grovere tilfælde også virksomhedens ledelse. Selskaber med begrænset hæftelse er dog, som det ligger i navnet, kun garanteret et hvis beløb hæftelse (fx 50.000 for ApS) og dette kan naturligvis formindskes hvis der er mange kreditorer.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Lindajensen:

Tak for alle svar.

Altså skåret ud i pap... hvis man skal vælge en til at lave app, web eller ens regnskaber, bør man være kritisk hvis det er et IVS eller ApS, da man ikke kan gøre selskabet eller dennes direktør ansvarlig for fejl og mangler?

Hilsen

Linda

Det kan man ikke konkludere. Gør dig heller umage med udvælgelse af dem der skal udføre arbejdet. Check referencer etc hvis du er i tvivl.

Gå ikke altid efter det meget billige, da høj kvalitet og uhørt billige priser sjældent harmonerer.

En rådgiver feks har forhåbentligt en forsikring der dækker evt fejl, uagtet om denne arbejder ud fra et selskab eller firma.

Du skal være opmærksom på at på trods af personlig hæftelse i en virksomhed, så er der også begrænsninger for hvad du kan få medhold i af krav. Du skal bl.a have lidt et reelt tab

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)