Jeg har et par Free Lance syerske, den ene er utrolig dygtig og perfektionist.
Den anden har lavet en lang række fejl, plus fået ødelagt dyrt stof, ved at klippe og sy forkert.
Hun skulle sy 4 hestedækner, 3 par bukser og en jakke.
Bukserne er lavet som de skal. Et dækken har mindre fejl, jeg selv rettede.
Et dækken har hun klippet håndbroderet Pakistansk stof forkert, det skulle slet ikke have været klippet i.
De sidste 2 dækner er gået helt galt. Jeg kan se på resultatet, hun har syet det ene, hvorefter hun har klippet stof så printet er delvis ødelagt, derefter har hun syet de to dækner sammen til et dækken.
Jakken har hun også klippet så print er ødelagt. Ærmerne er ikke lavet i de stykker de skulle, de er så smalle, at et barn, ikke kan få jakken på.
Det er stof med eget print, så det har været dyrt.
Vi havde gennemgået projekterne, hun havde klare arbejdstegninger, etc.
Jeg har jo betalt for arbejdet, som er udført helt forkert, det kan ikke bruges, som det er nu, overhovedet.
Jeg har valgt at sige, det skal laves om, jeg har fundet en løsning, hvor jeg får et resultat jeg kan leve med, med dæknerne.
Jakken har jeg heldigvis stof nok til at få lavet, som den skulle være.
På en måde mener jeg ikke, jeg bør betale for, at håndbærksmæssige fejl rettes, men hun kommer til at bruge mange timer på at sprætte op.
Det er jo som sådan hendes egen fejl, hvilket hun straks erkendte.
Hun er timelønnet, ellers, der var brugt 12 timer, hun får 130 i timen.
Jeg har valgt at sige, der ikke bliver timeløn, da hun retter egen fejl.
Omvendt, jeg kan ikke lide, at nogen, omend selvforskyldt, arbejder gratis, så hun får 500 kr., når det er syet, så jeg kan bruge det.
Hvad gør I, når en Free Lance laver fejl?
Jeg ved, fra andre der har syet for mig, samt fra den anden der syr for mig nu, at mine instrukser og arbejdstegninger ikke kan misforstås.