Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem ejer koden?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Sep 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en virksomhed der er ved at bygge en digital platform. Jeg er dog blevet informeret om at jeg bør have en kontrakt med min udvikler som omhandler ejerskab af den kode han laver (som ret beset er platformen). Er det en nødvendighed, hvis det skal gøres korrekt og hvordan vil sådan en kontrakt se ud?

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 805
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Er din udvikler ansat eller freelance?

Er han ansat hos dig, er det helt klart din virksomhed som ejer rettighederne. Er han freelance vil han som udgangspunkt have ophavsretten, så jeg ville få en advokat ind over til at udforme en kontrakt.

I øvrigt kan der være andre faldgruber, som f.eks. brug af open source komponenter. Hav altid styr på hvilke licenser de er udgivet under.

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Tilmeldt 8. Jul 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vigtigt at du får lavet en kontrakt hvor der står du ejer IP på din platform (IP = intellectuel property) Hvis ikke det er aftalt, så er det udvikleren der ejer det, og har f.eks. Ret til at sælge det til en 3. person også efter udviklingen.

Det svarer til at du har en fotograf til at tage et billede for dig. Denne fotograf ejer også rettighederne til billedet, medmindre andet er specificeret i en kontrakt. Du har godt nok købt et tryk eller fil af billedet, men du kan altså ikke sælge dette billede videre, medmindre dubhat købt rettighederne til det.

Tilmeldt 19. Nov 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er en særlig regel omkring det pga. Tidligere problemstillinger.

En freelancer og virksomheden har fælles rettighed, og kan begge gøre med det som de vil. Medmindre andet aftales i kontrakt.

Mange freelancere genbruger også ting, for at kunne gøre det billigere. Så det er ikke altid man kan lave en kontrakt der afgiver rettighederne.

Tilmeldt 21. Dec 16
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

@macodox
Den særlige regel du omtaler kan du uddybe hvad du mener eller henvise til en speciel regel ?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)