Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode råd kan være dyre- Advokat erfaringer søges!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 13. Apr 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle amino-fæller!
Vi står i den situation hvor der er blevet rejst et inkasso krav mod vores virksomhed.
Kort fortalt er vi uenige i fakturaens størrelse, efter en endt byggesag.
Vi har været to mestre om at tage sagen sammen, blev enige om at grundet størrelsen på sagen skulle den køre gennem mit firma da vi havde de bedste forsikringer på plads til en stor sag. Det betød at samarbejdspartner (herefter nævnt som SP) skulle fakturere mit firma for hans timer og at overskuddet skulle deles ligeligt efter sagens afslutning. Lang historie kort, bliver SP sur undervejs i byggeriet, men arbejdet bliver gjort færdigt.
SP sender så en regning på x antal timer men til en noget højere timepris end aftalt, jeg informere om at jeg ikke endnu kender overskuddet da sagen ikke er gjort op, men indvilliger i at betale 4/5 del af regningen nu, men altså vil ha gjort regnskabet op før jeg vil betale den sidste 1/5. Sagen viste at ha givet underskud og jeg informere SP herom pr telefon(dumt set i bakspejlet) men han vedholder at ville ha det fulde beløb, hvilket jeg er uenig i, jeg vedkender at han dog har noget til gode ca 1/3 del af den 1/5 del som han kræver. Tilbyder gennemgang af regnskabet, hvilket han afviser. Jeg hører ikke videre før hans inkasso firma sender mig en mail, som jeg gør indsigelse mod, forklare kort i mailen at jeg er uenig i størrelsen af beløbet, og at jeg gerne vil ha en kredit nota, samt en
ny regning på det korrekte beløb. Inkasso firmaet vender tilbage efter at kontakt med SP og meddeler at efter realitetsbehandling af sagen finder de vores indsigelse grundløs og fastholder kravet og lader sagen fortsætte i deres normale inkassoforløb. Hvad betyder det? Og er det lovligt bare at bede om pengene når nu vi har erklæret os uenige i størrelsen på beløbet?
Jeg føler mig noget så taget godt og grundigt bagi, da det indtil sagen var en god kammerat som er blevet sur over sagens forløb, det kan da ikke være rigtigt at enhver kan sende en
regning på et vilkårligt beløb, for så derefter at sende det til inkasso?
Håber nogen har et godt råd da vi er ved at finde ud af hvad vi gør herfra.
Frustrerede hilsner
Entreprenøren!

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Enhver kan sende en anden i civilretten (By)  med en stævning.

Inkasso er normalt til Fogedretten, og kan afgøres der, uden at skulle til civilretten.Såfremt sagsøgte ikke har gjort saglige og gyldige indsigelser.

Du kan orienterer dig nærmere herinde www.domstol.dk

Du har også krav på vejledning fra dit eget værneting - Retten i dit bo område

Eller spørge på ny.

Eller sende en mail Wink

Tilmeldt 13. Apr 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ib,
Tak for dit svar, har haft undersøgt domstol.dk synes bare ikke jeg helt får svar på mine spørgsmål derinde.
Hvad mener du med at spørge igen, eller sende en mail? 🙃

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Sep 12
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså først og fremmest har du jeres indgåede aftale på skrift ? ellers har du jo ikke megen sag så længe han har faktureret sin normale timepris hvis det er tilfældet.

I må jo havde lavet en aftale på skrift med fordeling osv til at starte med ellers, er det nok bare sure lærepenge. hvis du ikke kan dokumentere der er aftalt andet end hans normale timepris.

Tilmeldt 11. May 14
Indlæg ialt: 235
Fra  Basic Style Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

R H T:

Samarbejdspartner (herefter nævnt som SP) skulle fakturere mit firma for hans timer 

R H T:

SP sender så en regning på x antal timer men til en noget højere timepris end aftalt

Hvis dette er aftalt og du kan bevise det, så kan jeg ikke se, hvorfor du ikke vil få medhold.
Selv hvis der skulle være noget som havde gjort, at timelønnen ville blive højere, skal du informeres om det og acceptere det, ellers kan aftalen ikke ændres.

Når først en aftale er indgået så gælder den, og fordi den ene part fortryder eller vil kræve en højere betaling pr time, så kræver det at den første aftale annulleres af begge parter og der herefter laves en ny aftale. Den eneste årsag jeg kan komme i tanke om, hvor SP kan få medhold, er hvis du har handlet i ond tro ved indgåelsen af aftalen, fordi du burde vide, at den timeløn SP forlanger er for lav, eksempelvis hvis SP har lavet en tastefejl(står der eksempelvis 170 i kontrakten, men SP forlanger 200 er det ikke nok, der skal mere til).

Professionel hjælp til bogholderi, strategi eller værdiansættelse.

http://aktievaluation.ml/

Tilmeldt 13. Apr 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har desværre ikke lavet en kontrakt:-/
Men har haft aftaler om timepris som er blevet brudt- ja helt klar aftale! Han har faktureret mere i timen end kunden har betalt som timeløn i henhold til tilbuddet.

Tilmeldt 11. May 14
Indlæg ialt: 235
Fra  Basic Style Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Kontrakt og aftaler mundlige som skriftlige er lige bindende. 
Har du dokumentation på, hvad der er aftalt, en mail, sms noget?

Professionel hjælp til bogholderi, strategi eller værdiansættelse.

http://aktievaluation.ml/

Tilmeldt 13. Apr 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jeg faktisk ikke sikker på.... vi har jo drøftet face to face timeprisen i tilbuddet, og så skulle der være overskud på den pris i forhold til den timepris vi hver skulle ha. Så der var en lille buffer i forhold til uforudsete udgifter, som der så endte med at være en go sjat af. Og ovenikøbet også på SPs fakturaer som i øvrigt indeholder forskellige timepriser, som ikke stemmer overens med tidligere regninger ved samarbejde før denne sag.
Jeg må slavisk igennem sms og mails, for at se hvad der er beviser for heri.
Det er bare SÅ frusterende, men også lærerigt for fremover vil jeg ha mails med bekræftelse af alle mundtlige aftaler, det er jo svært at bevise noget når det er påstand mod påstand.

Tilmeldt 11. May 14
Indlæg ialt: 235
Fra  Basic Style Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er altid godt at have tingene på skrift.
Men hvis du ikke har noget på skrift, så har han det heller ikke, og hvis timeprisen for lignende arbejde i tidligere har lavet sammen har været en anden, så får han også svært ved at bevise du skylder ham noget ekstra.

Professionel hjælp til bogholderi, strategi eller værdiansættelse.

http://aktievaluation.ml/

Tilmeldt 13. Apr 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil jeg jo også mene:-)
jeg er igang med at fremlægge for en advokat og så må vi se hvad han siger til sagen.
Tak for alle svar!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)