Laver egentlig mest det her indlæg for at høre om andre oplever det samme, og hvad i gør ved det. Den type kunder som henvender sig mest til os, er også den type kunder der giver flest udfordringer... Opgaven: Typisk er det små virksomheder der gerne vil have lidt support til deres systemer, de har måske et gammelt økonomisystem en home version af Office og bunker af papir, ingen backup og ingen antivirus, og en router fra Aldi. Det hele halter lidt og chefen har ikke et fornuftigt overblik. Resultatet: Gamle computere udskiftes til noget med 3Y NBD support, mail flyttes til for eksempel Office 365 filer mm. flyttes til SharePoint og Onedrive. Der installeres ITbrains (overvågning antivirus og backup) Økonomistyring flyttes til Billys, E-Conomic med diverse moduler som ordrestyring.dk og integrationer til flådesystemer eller hvad der nu er nødvendigt. Konklusion: Kunden er super glad, alt spiller og mange af bekymringerne er væk, og der er meget mere tid i virksomheden... men set fra vores synspunkt har vi nu flyttet kunden "væk" fra os og tjener nu en meget begrænset sum penge på den kunde i fremtiden. Det er klart det af og til giver en ny kunde når de taler med andre, men på den lange bane er det ikke holdbart for os. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan i andre håndtere det og hvad i gør ved det. |
Hej.
Du kan vælge at gå 2 veje:
1. Blive ved med at være klassisk IT leverandør, som levere en server, installere noget lokalt, m.v.
Det er ikke holdbart på den lange bane for dig, for på et eller andet tidspunkt så snakker de med nogle andre som har fjernet serveren m.v. væk fra kælder m.v.
Og hvis du ikke går den vej, vil de skifte dig ud.
2. Du vælger at gå ned af vejen som hedder Cloud m.v. og begynde at se dig selv som rådgiver i stedet for ham som kommer med skruetrækkeren.
Hvis du finder nogle gode 3. parts leverandører som du så har et samarbejde med, kan du hurtigt udbygge det du sælger, ret hurtigt kan du være med ved bordet når de f.eks. skal have ny telefonløsning, Regnskabssystem m.v.
Du kender deres virksomhed, du ved hvad de har behov for, du kender de produkter dine samarbejdspartnere kan levere.
Derfor kan du understøtte deres forretning.
Hvis du får skruet det rigtigt sammen, er det dig der sælger 365 til dem inkl. sender regningen for det, du har muligheden for at lave en support aftale med dem hvor de betaler for support fast hver måned.
Så når telefonen driller er det dig de ringer til, beder dig om at tage dig af det på deres vegne, for de ved at når du er inde over virker der!
Du skal IKKE se begrænsningerne, du skal se mulighederne.
Den gammeldags IT leverandør er for længst død.