Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling af skat for sidste års resultat

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Nov 15
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg benytter e-conomic i min virksomhed som blev oprettet sidste år, 2015.

Her i Q4 2016 har jeg så betalt selskabsskat for resultatet sidste år - men er lidt i tvivl om, hvordan jeg bogfører det i e-conomic (standardkonto).

Jeg tænker det bør registreres som et finansbilag, evt. ved brug af konto 4810 (Selskabsskat, aktuel) med min bankkonto som modkonto.

Dog tænker jeg, at hvis jeg registrerer finansbilaget på betalingsdatoen, så henføres selskabsskatten vel til 2016 fremfor 2015 (hvor den hører til?). Er derfor lidt i tvivl om, hvorvidt der er en anden tilgang man bør følge.

På forhånd tak!

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Soyouz:

Hej alle,

Jeg benytter e-conomic i min virksomhed som blev oprettet sidste år, 2015.

Her i Q4 2016 har jeg så betalt selskabsskat for resultatet sidste år - men er lidt i tvivl om, hvordan jeg bogfører det i e-conomic (standardkonto).

Jeg tænker det bør registreres som et finansbilag, evt. ved brug af konto 4810 (Selskabsskat, aktuel) med min bankkonto som modkonto.

Du skal ikke bruge 4810, da den vedrører resultatet, men i stedet anvende konto 6610 i balancen, hvor det skyldige beløb allerede burde være reserveret.

I forbindelse med du har lavet årsafslutning for 2015, burde du have lavet en postering på 4810 og brugt 6610 som modkonto, hvor du har afsat den skyldige selskabsskat.

Soyouz:

Dog tænker jeg, at hvis jeg registrerer finansbilaget på betalingsdatoen, så henføres selskabsskatten vel til 2016 fremfor 2015 (hvor den hører til?). Er derfor lidt i tvivl om, hvorvidt der er en anden tilgang man bør følge.

Du laver et finansbilag (bruger evt. opkrævningen fra Skat som bilag) og bogfører på betalingsdatoen, kredit bank debet 6610, dermed kommer posteringen til at vedrører det rigtige regnskabsår og banken stemmer på datoen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
du laver et finansbilag (bruger evt. opkrævningen fra Skat som bilag) og bogfører på betalingsdatoen, kredit bank debet 6610, dermed kommer posteringen til at vedrører det rigtige regnskabsår og banken stemmer på datoen
Kan ikke eConomic kontoplan - men kommer resultatet så ikke til at påvirke 2016 i stedet for 2015 alligevel - når det ikke blev afsat i 2015 - og vil hans 2015 regnskab og årsrapport ikke stadigt mangle denne selskabsskat og dermed mangle noget i både resultat og status for 2015?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:
du laver et finansbilag (bruger evt. opkrævningen fra Skat som bilag) og bogfører på betalingsdatoen, kredit bank debet 6610, dermed kommer posteringen til at vedrører det rigtige regnskabsår og banken stemmer på datoen
Kan ikke eConomic kontoplan - men kommer resultatet så ikke til at påvirke 2016 i stedet for 2015 alligevel - når det ikke blev afsat i 2015 - og vil hans 2015 regnskab og årsrapport ikke stadigt mangle denne selskabsskat og dermed mangle noget i både resultat og status for 2015?

vh John H

 

Jo, hvis trådstarter ikke har lavet årsafslutning og afsat korrekt selskabsskat i 2015, så vil der være en udfordring.

 

Men det korrekte er ikke at bogføre det som en udgift på resultatet i 2016, det er højst en pragmatisk løsning. Korrekt ville jo være at få bogført i 2015 og lavet ny årsafslutning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jep - jeg mener det problem her findes i masser af nye IVS - næsten de fleste som klarer regnskab selv. De afsætter ikke skat for året og dermed kan de i princip ikke få året korrekt - når skatten tikker ind året efter - og drift for året inden - som her 2015 vil være gal og status også. Det gør sig i høj grad også gældende for de som har skattemæssigt underskud - hvor de næsten aldrig får det med til resultat efter skat i årsrapport, og får problem med modregning hvis de senere år har et overskud det skal modregnes i. De fleste IVS jeg ser årsrapport fra, slutter på resultat og har intet om skat med. Regnsk. 2.0 burde have en automatik der forhindrede en sådan indberetning faktisk

Hvor surt det end er - så ville jeg nok få reguleret 2015 og lave ny afslutning - men jeg ved det er et arbejde - og at det for trådstarter kan betyde han behøver lidt hjælp

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Nov 15
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de mange svar!

Jeg kan faktisk se, at der korrekt er posteret skyldig selskabsskat i 2015 på 6610, hvilket jeg tænker jeg så kan udligne som nævnt ovenfor (vi har en revisor inde over på årlig basis). Kan dog se at beløbet afviger en 2-3% (relativt lille beløb) - ved ikke om der er en smart måde at håndtere dette, fx. via en slags residual konto.

Tak igen!

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Soyouz:

Tak for de mange svar!

Jeg kan faktisk se, at der korrekt er posteret skyldig selskabsskat i 2015 på 6610, hvilket jeg tænker jeg så kan udligne som nævnt ovenfor (vi har en revisor inde over på årlig basis). Kan dog se at beløbet afviger en 2-3% (relativt lille beløb) - ved ikke om der er en smart måde at håndtere dette, fx. via en slags residual konto.

Tak igen!

Det er ikke altid det afsatte beløb passer med faktiske, så en lille afvigelse er normal.

 

Den smarte (og korrekte) måde, at håndtere differencen er at bogføre på resultat. Husk at dele differencen mellem det der vedrører skat og det der vedrører renter. Skat skal på konto 4810 og renterne skal på 4465

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Og at der ikke er fradrag for renteudgifter/indtægter mm fra skat så der skal skattereguleres for dem næste år - men super ellers

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)