Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Overtagelse" af virksomhed med gæld. Hjælp..

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jun 16
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej i kloge hoveder, jeg har virkelig brug for jeres hjælp!
Sagen er den at jeg pr 1/2 skal starte virksomhed op, men i får lige forhistorien her:
I lokalerne er der pt enkeltmandfirma - frisørsalon. Ejeren igennem 2 år ville lukke pga stor gæld til moms og skat (ca 800.000kr)
Planen var at hun lukkede sin virksomhed 31/1 - 17 og jeg ville så opstarte min frisør salon 1/2 - 17. Lejekontrakten ville blive ændret og overgå til mig fra udlejer. Dvs depositum bliver ved udlejer. Herudover skal jeg købe inventaret i salonen. Der er ikke meget af værdi så jeg betaler 3.000kr til "gamle" ejer.
Men men men. Kan "gamle" ejer LUKKE salonen, selvom hun har gæld til skat og moms? kan jeg op nogen måde komme til at hænge på det?
Jeg overtager ikke noget fra hende. (Jo depositummet?) jeg opstarter alle de ansatte fra ny med nye ansættelses kontrakter. Jeg "overtager" muligvis salonens tlf nr (må jeg det?)
Jeg håber virkelig at i ville være behjælpelige, sådan at jeg ikke får rodet mig ud i noget lort...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Umiddelbart overtager du intet ansvar og ingen gæld fra en anden persons enkeltmands. Du skal sikre, at alle aftalepartner nu får besked om, at der er en ny ejer og at de nu skriftligt godkender, at du er den ny aftale partner. OM du kan overtage depositum må du have undersøgt, det kan afhænge af lejekontrakten. Godkender gamle lejer det, så skal der i princip ske tilbagebetaling til den oprindelige og det skal så indbetales igen fra dig vil jeg mene

Ja du må godt - igen med aftale med telefonselskabet overtage nr og abonnement bare det står klart at det nu ikke er den gamle enkeltmands (som muligvis skylder der) men dig som har aftalen fra dato xx/x og frem

Jeg ville være langt mest tryg ved at du fik en økonomiperson med lidt rutine til at gennemse alle aftaler du skal overtage og sikre du overtager dem på en måde så der ingen tvivl kan være - om at aftalen uden yderligere krav er overført til dit CVR per skæringsdato x/xx - så alt står klart for alle.

Den gamle ejer - gæld til moms og skat - ja kan lukke og vil med en ikke lille risiko blive erklæret personlig konkurs. Har du tænkt over, at du måske overtager noget som en anden fik lavet sig en gæld til skat og moms på næsten en mio ved? Kan du gøre det så meget bedre?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jun 16
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar. Gælden Er kommet ved at personen har trukket pengene ud fra kontoen, og brugt på privat forbrug. Så salonen havde egentlig en okay økonomi, men desværre en uansvarlig ejer.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)