Har forsøgt at søge lidt, men synes ikke at finde svar på mine spørgsmål.
Jeg driver en virksomhed, hvor vi laver videoer. Dette stiller store krav til udstyr og jeg har muligvis haft en lidt for nordjysk tilgang til det. Aka. sparet lidt for meget og købt ikke tilstrækkelige computere.
Hvordan sælger jeg, regnskabsmæssigt, ud af vores IT? Alt er afskrevet.
- Noget er købt nyt, men jeg sparede umiddelbart for meget og det er nu uddateret? - Noget er købt brugt, uden fratræk af moms, hvordan fungerer dette? - Dernæst, kan det overhovedet svare sig at sælge det?
Beklager min uvidenhed.
God dag, Jeppe Rahbek
Vi laver video, der skaber værdi for DIN virksomhed. Rahbek Media
Alt salg vil være med moms, uanset om det er købt med eller uden.
Når alt er afskrevet til 0,00kr vil du regnskabsmæssigt/bogføringsmæssigt postere nettoindtægten på kontoen for avance ved salg af anlægsaktiver (eller lignende tekst)
Hvorvidt det kan svare sig at sælge eller ej må du bedømme, men hvis alternativet er at bortskaffe udstyret, så tæller alt formentligt positivt :) Da udstyret er afskrevet formoder jeg at det har en alder der retfærdiggør at det sælges uden nogen form for returret (så der ikke bliver bøvl med tilbagekøb etc)
Hvordan sælger jeg, regnskabsmæssigt, ud af vores IT? Alt er afskrevet.
- Noget er købt nyt, men jeg sparede umiddelbart for meget og det er nu uddateret? - Noget er købt brugt, uden fratræk af moms, hvordan fungerer dette? - Dernæst, kan det overhovedet svare sig at sælge det?
Alt du sælger i momsregistret virksomhed skal være plus moms. Det sker på en helt almindelig faktura og dermed får du en helt almindelig indtægt når det er straksafskrevne sager
Til ren 3 person kan du sælge til det du kan få med helt alm moms
Hvis du selv køber ting privat, så skal du dels se til at dokumentere priserne med sammenlignelige andre produkter - og er det fra samme år ikke skrive ret meget ned og momsen skal så sættes ud fra opr. moms med fuld moms ansk. året og så minus 20% på momsen til den år 6 er 0 moms
OM det betaler sig at sælge? Ja hvis firmaet ikke har brug for det overhovedet, så må det jo altid kunne betale sig, ellers er det vel en overvejelse om firmaet heller vil beholde og bruge som backup eller hvad du vil
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER