Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejeraftale mellem tre parter - hvad siger I?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 16. Jan 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-folk

Jeg er en ud af tre medejere af et Aps, som beskæftiger sig med kulturformidling. Vi ejer hver tre lige store dele. Vores selskab har eksisteret i to år indtil videre på "hobbybasis" uden at lønne os selv. Sagen er den, at vi, isærdeleshed mig selv, nu vil forsøge at eskalere lidt op, således at der måske er mulighed for at engang at gøre det til vores levevej. Vi er blevet enige om at forsøge at lave en konstruktion det næste års tid eller mere, hvor jeg arbejder fuldtid og de andre deltid (ca. 10 timer om ugen). Det er i øvrigt lange udsigter til løn, så det vil fortsat være ulønnet. Det er klart, at eftersom jeg tager førertrøjen og er den eneste i selskabet som går "all in", skal have nogle foredele, men hvilke, når nu der endnu ikke er løn endnu? Og hvilke ting skal vi være ekstra opmærksomme på? 

Vi skal selvfølgelig have lavet en ejeraftale, men jeg tænkte, at jeg i første omgang ville spørge jer til råds. Jeg håber meget, at I har lyst til at hjælpe. 

Tak,

Hans 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt er der ikke rigtig fordele du kan få ud over løn - den dag der er plads til det. Skal der skævdeles i resultatet så kræver det forskellige aktieklasser og det vil så heller ikke være noget der bare lige kan anbefales ændret fra år til år :)  Det er lettere i I/S form, men i ApS er skævdeling ikke rigtig mulig uden disse besværlige faste nye aktieklasser. 

Du kan få løn når der er plads

Ejeraftale bør I få hjælp til, også selv om det kan koste lidt, for skabeloner er sjældent ordentlig dækkende og ofte betyder de falsk sikkerhed som først rigtigt viser sig, den da man skal i retten med en uenighed, men du kan læse lidt basale tanker til udarbejdelsen her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

I kan feks gøre en aftale om fordeling af fremtidigt udbytte af selskabets opsparede overskud. Fordelingen kunne så være baseret på en nøgle i på forhånd havde aftalt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

I kan feks gøre en aftale om fordeling af fremtidigt udbytte af selskabets opsparede overskud. Fordelingen kunne så være baseret på en nøgle i på forhånd havde aftalt.

går det at skævdele udbytte hvis de har helt alm 1/3 aktier hver? Man må vel ikke skævdele udbytte - med mindre man netop har helt individuelle forskellige aktieklasser - som så vil være gældende hvert år osv

Jeg MENER ikke man må skævdele udbytte med mindre det er del af vedtægter og ligger i aktierklasser? men hører gerne om det virkeligt er muligt at aftale bare - at når der er plads, så skal overskud deles efter en eller anden nøgle (som så måske derefter ikke skal gælde?) 

http://www.ditselskab.dk/mere-info/individuelle_udbytterettigheder omhandler det - men så kan jeg nævne, at Revisorrådgiver Bent Zimmermann netop i andet forum i går advarede mod metoden netop i forhold til det indlæg, specielt hvis det var noget man ville kunne ændre lidt fra år til år - for at undgå topskat hos en og ikke hos andre, så jeg mener man skal have en god gennemgang inden man lige beslutter at skævdele udbytte i selskaber?

lærer gerne mere om dette

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skal ske en opdeling af aktieklasser, men ser det ikke som det helt store problem (jeg forstår det som om at virksomheden pt ikke er kommet så langt i værdiskabelsen)

Det går naturligvis ikke at ændre forudsætningerne fra år til år, men der bør ikke være nogen væsentlig hindring for at der i vedtægterne fastlægges at A har ret til xxx kr i udbytte før B får andel i udbyttet. Hvorhøjt udbytte der så skal være forhåndsret til, skal fastlægges ved vedtægtsændringen

Fra København
Tilmeldt 16. Jan 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John 

Tusind tak for uddybende svar. Kunne man måske også forestille sig en konstruktion, hvor vi regulerer anparterne, således at jeg f.eks. ejer 50 procent og de andre 25 procent hver? I så fald, hvordan gør man så det rent praktisk? Kunne det i øvrigt fremgå i ejeraftalen, at når pengene er til det, vil jeg være den første til at blive lønnet? 

På forhånd tak!

Vh

Hans 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

regulere gøres ganske enkelt ved at de sælger til dig - og ejerbog osv ændres så det nye forhold er 50/25/25
Ja I kan godt aftale indbyrdes at du skal have løn først osv. Helt hvordan det formuleres - ud fra din arbejdsindsats må andre byde ind med - eller få en jurist ind over.

Det er jo en del mere fleksibelt end forskellige aktieklasser som lidt låser udbytte - og måske i alle 3 - eller 2 af jer - senere går all in osv - men mulighederne i mange

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Forfordeling af løn/optjening af lønrettighed ville jeg få gennemgået med en rådgiver da du her nærmer dig meget en situation hvor beskatning skal foregå på det tidspunkt hvor rettigheden opnås. Dvs at du kan komme til at svare skat før du får noget udbetalt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Forfordeling af løn/optjening af lønrettighed ville jeg få gennemgået med en rådgiver da du her nærmer dig meget en situation hvor beskatning skal foregå på det tidspunkt hvor rettigheden opnås. Dvs at du kan komme til at svare skat før du får noget udbetalt.

Yes

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)