Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Fritids"-firma og et byggeprojekt

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jan 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens,

Jeg har et fuldtidsarbejde, og i min fritid laver jeg så noget konsulentarbejde og lidt "diverse" i min enkeltmandsvirksomhed . En del af det foregår hjemmefra, og til tider har jeg brug for et værksted, men de nuværende bygninger (nedlagt landbrug) er desværre ret begrænsende. Jeg tænker derfor på at bygge nyt (en mindre, isoleret stålhal med et kontor, elektronikværksted og et "grov"-værksted).

Indtægten i mit firma er ret variabel, da den afhænger ret meget af hvor travlt jeg har med mit "fuld"tidsarbejde, familien osv. Jeg har derfor tænkt på bare at lave byggeriet som rent privat, da jeg ikke lige har kunnet overskue en måde det kunne fungere uden en stabil indtægt i firmaet til huslejen. Jeg tænker omvendt bare at det er for dumt at snyde mig selv.

Det jeg lige umiddelbart tænker er at få lavet et lån til byggeriet, og så ellers bare betale afdragene fra firmaet som man jo normalt gør. Men hvordan med afskrivningen? Hvis nu jeg har en periode med en lidt beskeden indtjening, kan jeg så bare afskrive lidt mindre, og så indhente de år, hvor det går godt?

Er det muligt at dele projektet op, f.eks. 30% privat, 70% erhverv? ...og hvordan håndteres momsen så? Det kunne jo være rart at måtte skifte olie på bilen nu værkstedet alligevel er der.

Skal lånet være helt separat fra de private lån på ejendommen, eller må jeg spare lidt i gebyrer ved at slå dem sammen?

Jeg har pt. ikke revisor på, men regner med at skulle have fundet en at sparre med, hvis ikke I skyder projektet helt ned. :-)

Mvh Jes

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må godt lægge lånene sammen, hvor meget du har brugt erhverv privat afgøres når selvangivelsen skrives, du kan kun afskrive/ moms  på erhverv delen.

Ved opstilling af værkstedet mener jeg du fradrage momsen 100%

Tilmeldt 15. Jan 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm, ok. Jeg må have fat i revisoren og høre ham ad med detaljerne.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)