Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indtræde i eksisterende ApS

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overvejer at indtræde som medejer i et eksisterende ApS som er stiftet at to iværksættere og en investor. Den ene iværksætter har fået kolde fødder og jeg skal tage hans plads i virksomheden (han beholder nogle af sine anparter). Selskabet har endnu ikke haft nogle nævneværdige indtægter, men har et software produkt som er i "beta". Selskabskapitalen er 80.000 kr. Jeg ved på nuværende tidspunkt ikke hvor meget investoren har skudt ind eller om softwaren er aktiveret i virksomhedens regnskab.

Før jeg begynder at forhandle om vilkårene er jeg interesseret i at vide hvad mulighederne er i forbindelse med indtræden i selskabet. Jeg forventer at mit ejerskab vil være mellem 5% og 30%. Jeg kommer til at lægge noget "sved kapital" og ideelt set vil jeg gerne eje anparter gennem et holding selskab, undgå at skulle have penge op af lommen og undgå beskatning lige nu og her.

Kan det lade sig gøre? Hvad er mulighederne?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Uha et spørgsmål som man kan skrive en hel bog om. Desværre er det ikke altid muligt at opnå alle dine forudsætninger for en ideel løsning.

Et par hurtige bemærkninger:

Om ejerandele - så husk at det kræver mindst 10% ejerandele for at driftselskabet kan give skattefrit udbytte til holdingselskabet.

Omkring holdingselskabet så bør det stiftes fra starten og din investering i driftselskabet bør ske fra holdingselskabet. At købe eller få ejerandele i driftselskabet privat for siden at skyde disse ind i et holdingselskab vil ikke kunne ske efter de skattefri modeller. Det kræver at holdingselskabet har kontrol med mere end 50% af anparterne og/eller stemmerne.

Du kan i princippet starte med et ivs som holdingselskab til 1 kr.

Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret. Jeg forventer ikke at få udbytte fra selskabet, men håber at kunne sælge min andel på et tidspunkt. Skal et holding selskab der ejer under 10% af et driftsselskab svare skat når anparterne i dette driftselskab sælges?

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)