Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må drift betale renter til holding ved virksomhedskøb hvor lån er ydet til holding

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, er lige gået lidt kold i min tankerække.

Mit holding påtænker at købe et igangværende driftsselskab, dette finansieres via banklån udstedt til nystiftet Holding.

Hvordan er det med renter og afdrag? Optimalt ville jeg gerne have det således: (Meget, meget forsimplet regnskab uden afskrivninger eller andet)

Driftsselskab EBIDA 1.000.000 kr. Renter på lån 500.000 kroner. Resultat før skat 500.000, efter skat 385.000 = afdrag på lån

Hvis det er holding, der ikke har nogen indtægt (nystiftet Holding) der skal betale renter, vil regnestykket ikke se således ud?

Driftsselskab EBIDA 1.000.000, resultat før skat 1.000.000, efter skat 770.000 kr. som går i Holding, hvor der betales 500.000 i renter, og 270.000 i afdrag?

Altså en afdragsforskel på 115.000 kr. pr. år

Ved godt jeg når det bliver mere seriøst skal alliere mig med en revisor, men jeg har bare brug for at få styr på denne del inden jeg går videre:)

Håber en af jer dejlige med-aminoer kan hjælpe.

Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Svært at følge din tanke men

Hvis holding låner til køb af drift så er det holding der skal betale den rente. Hvis den er 500.000 - så har det været et DYRT køb (lånt 3-5 mio vel) men lad os sige renten er 500.000

For at holding kan betale en rente på 500.000 kr så skal det jo have 500.000 kr op fra drift og det kræver overskud før skat på 641.000 (minus 22% =500.000) 

Dertil kommer så afdrag, som jo ikke er fradragsberettiget men blot en status disposition hvor kr. lån/gæld går ned med afdraget

Du virker til i eksemlet - hvis det var drift som betalte så gav det 1.000.000 = efter skat 780.000 (22%) og så er der 500.000 til rente og 280 til afdrag ud af overskuddet men har vist rodet ting sammen som om der ikke fra fradrag for renten - eller jeg forstår dig ikke.

1.000.000 i EBIDA vil jo i gå ned med afskrivninger  og rente inden skat beregnes.

Det ville være samme hvis det var holding. Overskud i drift 1.000.000 ville give 780.000 som kunne udloddes til holding - og der ville ikke være en ny skat - det ville være helt samme - du virker til at beskatte udbyttet en gang mere i holding - men der er jo -forudsat sambeskatning ikke en ny skat - den er ens uanset der blev betalt fra drift eller fra holding

God ide med revisor - rente er fradrag i indtægt - afdrag er ikke i alle fald - så dine regnetal er ikke sådan helt korrekte

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er sambeskatning af de 2 selskaber, så renter mellem Holding og drift udligner hinanden.
Lån til Holding kan blive udlignet via udbytteudlodning.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John - medgiver mit eksempel var lidt rodet-:) Jeg forstår din pointe, der var lige et aspekt eller to jeg havde overset - tak for du tog dig tid til at belyse det lidt bedre-:)

Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Thomas- god pointe med sambeskatning. Har drevet og stiftet mange virksomheder, men aldrig købt en - så det er en ny verden for mig-:)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)