Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

lidt spørgsmål ang. opstart af virksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Jul 16
Indlæg ialt: 215
Fra  Gak og løjer Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

lidt blandede spørgsmål omkring opstart af enkeltmands virksomhed. (slushiceu dlejning)

 

1. jeg kan måske låne 20.000 af svigermor, vi betaler hende 2.000 tilbage i 10 måneder privat, der er vel ikke noget problem at jeg smider de 20.000 ind som opstartskapital, i stedet for jeg skal låne af banken?

 

2. hvad er det allerførste jeg skal gøre, jeg skal lave en webside, men ville det være smartest hvis jeg startede med at oprette min virksomhed på virk.dk og få styr på en konto osv, og så betale for fx webhotel med min virksomheds konto, i stedet for man for købt små ting på privat kontoen, og så skal have det lagt ind i regnskabet ved firmaet?

 

3. der skal bygges lidt forskellige ting fx et skur, flødebollemaskine, og andre små ting, jeg køber selvfølgelig materialer gennem virksomheden, er hjælp fra venner/familie helt udelukket, eller er der en bagatel grænse? lad os sige 5 timers arbejde fra 2 venner. Ved sku ikke om det er et dumt spørgsmål ?

 

4. hvordan starter man sit regnskab op, regner med at oprette konto ved dinero, og tænker der er lidt hjælp den vej, men er der noget man skal være opmærksom på, man skal vel have ens firma konto fra banken koblet sammen med, men er det det hele?

 

5. skal jeg moms registrere min virksomhed, jeg når ikke over de 50.000 i omsætning (de følgende 12 måneder), men jeg kommer jo til at købe udlejningsmaskiner for omkring 25.000 plus andre små ting som forsikring (hvis der er moms på dem) dinero, webhotel osv. Så der er jo en del moms der kan trækkes fra, eller har jeg misforstået noget, plus hvis jeg tilmelder mig skal jeg ikke tænke på om jeg lige pludselig kommer over de 50.000 over en 12 måneders periode (hvis jeg overhovedet kommer derop) jeg skal jo selfølgelig betale moms af den indtægt jeg får via udlejning af diverse maskiner?

 

6. jeg tænkte at jeg skulle kunne modtage mobile pay, og måske dankort, men ved ikke om dankort bliver for dyrt, når man har mobile pay, har set danske bank, kan man få sådan en boks, som fx i bilka, jeg tænker måske bare det er overkill, i forhold til man har 1-2 handler om weekenden i høj sæsonen. ville bare være lækkert at have et POS software på ipaden og mobilepay direkte ind i ens POS software?

 

7. har en ven der bor i samme landsdel, men alligevel et stykke væk fra mig, så jeg tænkte det måske kunne være en udlejnings station, så man kunne dække et noget større område, hvordan ville det være smartest at aflønne ham, fx pr maskine der bliver hentet ved ham, eller en fast løn, han skal intet gøre med salg eller markedsføring, kun udlevering af maskiner, og rengøring når de bliver afleveret igen.

 

det var en del blandede spørgsmål ikke sikkert der er en som kan hjælpe med alle ting, men håber i vil bidrage med de ting i kan hjælpe med.

 

i er også meget velkommen til at skrive til mig på min mail kbramsen1@gmail.com hvis i har gode råd og vejledning specielt indenfor udlejnings branchen. men selvfølgelig også generelt om opstart af virksomhed.

 

Denne virksomhed er ikke startet fordi jeg skal tjene mange penge, så er det nok forkert branche, eller der skal i hvert fald bygges meget mere på, men det kan jo være det kommer. jeg vil rigtigt gerne have lidt erfaring indenfor iværksætteri og hvordan man køre en forretning med alt hvad det indebære, hjemmeside, regnskab, markedsføring, SEO, og alt muligt andet.

 

 

hilsen kristian

 

 

 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 23. Feb 13
Indlæg ialt: 169
Fra  Smykkelivet.dk I/S Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristian

Det er en del overvejelser! Jeg vil svare på dem så godt jeg kan.

1) Hvis vi skal følge loven helt og holdent skal i lave et gældsbrev samt følge gældende lovgivning. Det betyder at der vil være renterlånet. Dog, hvem opdager det hvis din mor overfører 20k til dig, som du løbende betaler 2k tilbage på? 

Læs også her: https://ivaekst.dk/opstart/opret/3/0/6/laan-fra-familie-og-venner

2) Det kommer helt an på hvad du foretrækker. Selv foretrækker jeg at lave det hele, hvor jeg så er klar til lancering og derefter registrere virksomheden. Regninger du før op til opstart kan godt trækkes (mener det er omkring 6 måneder jeg har læst er acceptabelt)

3) Har tjenesterne en økonomisk værdi for dig er det en nogo. Det vil jeg vurdere at disse har.

4) Ja og nej. Jeg vil anbefale at du tager et lille (måske kan du finde dem online) kursus i regnskab så du har styr på det. Laver du en fejl, og bliver tjekket af skat, er det for egen regning. 

5) Det lyder til at der kan være nogle likvide (penge) fordele ved at momsregistrere dig. Husk på, at du også bare skal betale salgsmom. Som jeg ser det vil du få penge tilbage i 1 og 2 kvartal (medmindre du laver mange salg hvilket bare er godt), som du kan bruge på virksomheden igen. Husk at du skal have tilknyttet dit CVR.nr til en bankkonto, enten i form af en erhvervskonto eller privatkonto. 

6) til 1-2 handler? Det kan jeg ikke vurdere. 

7) Jeg ville mene provision kunne være godt her. Det belaster nemlig ikke din virksomhed mere end nødvendigt, og du betaler kun når du får salg. Der kan dog være nogle forsikringer du skal betale når du har ansatte.

Hvis du ønsker at få lidt mere struktur på din virksomhed, kan jeg anbefale at du laver en forretningsplan. Jeg har udgivet en gratis e-bog om netop dette emne, som kan hjælpe dig med at lave en grundlæggende - men stadig fornuftig - forretningsplan. 

Du kan hente den gratis her:

https://www.saxo.com/dk/forretningsplanens-abc_pdf_9788740475708

Fra Assens
Tilmeldt 28. Jul 15
Indlæg ialt: 224
Fra  OnlineItSupport Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristian

Jeg synes du måske vente lidt med at få et cvr men du kan også gøre det med det samme vids du er 100% hvad firmaet skal være

Jeg kan godt lave en hjemmeside samt logo til fornuftig pris

held og lykke

Mvh.

Mathias

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Jul 16
Indlæg ialt: 215
Fra  Gak og løjer Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Andreas.

Mange tak for dine svar det gav helt klar noget inspiration.

Jeg har lidt opklarende spørgsmål, med hensyn til at gøre hele virksomheden klar inden registrering, jeg får måske 20-30 forskellig køb inden jeg for igang, er det ikke bøvlet at føre dem ind i virksomheden?

Nok god ude med et lille regnskab kursus

Også det jeg tænkte med hensyn til moms, at jeg ville få igen for første periode, og derefter er mine køb små og derfor ikke meget retur moms, mine salg (udlejning) vil ligge på omkring 5000 i sommer perioden (tror jeg) så heller ikke den vilde moms man skal betale der.

Har lavet en forretningsplan, men vil helt sikkert kigge på din ebog der er sikkert nogle gode råd.


Mathias.

Jeg er 100% på hvad firmaet skal være
Jeg har desværer ikke økonomien til at købe en hjemmeside, så må prøve selv, og krydse fingre.


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg svarer med STORE BOGSTAVER I DINE ??

Kristian:

lidt blandede spørgsmål omkring opstart af enkeltmands virksomhed. (slushiceu dlejning)

 

1. jeg kan måske låne 20.000 af svigermor, vi betaler hende 2.000 tilbage i 10 måneder privat, der er vel ikke noget problem at jeg smider de 20.000 ind som opstartskapital, i stedet for jeg skal låne af banken?

 IKKE ET PROBLEM I ENKELTMANDS - DET ER PERSONLIGT INDSKUD FRA DIG SELV - OG DIG DER LÅNER

2. hvad er det allerførste jeg skal gøre, jeg skal lave en webside, men ville det være smartest hvis jeg startede med at oprette min virksomhed på virk.dk og få styr på en konto osv, og så betale for fx webhotel med min virksomheds konto, i stedet for man for købt små ting på privat kontoen, og så skal have det lagt ind i regnskabet ved firmaet?

 DU KAN GODT LÆGGE TING IND HVIS DU STARTER LIDT FORSINKET - DER ER EN RÆKKE REGLER DER SKAL OPFYLDES FOR AT MOMS OSV KAN FRATRÆKKES MEN DET ER SOM SÅDAN MULIGT http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/aktiverogvareridenstiftelse.html 

3. der skal bygges lidt forskellige ting fx et skur, flødebollemaskine, og andre små ting, jeg køber selvfølgelig materialer gennem virksomheden, er hjælp fra venner/familie helt udelukket, eller er der en bagatel grænse? lad os sige 5 timers arbejde fra 2 venner. Ved sku ikke om det er et dumt spørgsmål ?

NEJ - SÅ LÆNGE DE GØR DET SOM VENNETJENESTE OG SKAT IKKE KAN TRO DU BETALER DEM SORT (OG DE IKKE ER PÅ OVERFØRSELSINDKOMST HVOR DE SKAL VÆRE TIL RÅDIGHED GENERELT) 

4. hvordan starter man sit regnskab op, regner med at oprette konto ved dinero, og tænker der er lidt hjælp den vej, men er der noget man skal være opmærksom på, man skal vel have ens firma konto fra banken koblet sammen med, men er det det hele?

 DU BEDER BANKEN OM EN KONTO -. ENTEN RENT ERHVERV ELLER HØRER OM DE VIL TILKNYTTE DIT KOMMENDE CVR TIL EN PERSONLIG KONTO SOM NEMKONTO

5. skal jeg moms registrere min virksomhed, jeg når ikke over de 50.000 i omsætning (de følgende 12 måneder), men jeg kommer jo til at købe udlejningsmaskiner for omkring 25.000 plus andre små ting som forsikring (hvis der er moms på dem) dinero, webhotel osv. Så der er jo en del moms der kan trækkes fra, eller har jeg misforstået noget, plus hvis jeg tilmelder mig skal jeg ikke tænke på om jeg lige pludselig kommer over de 50.000 over en 12 måneders periode (hvis jeg overhovedet kommer derop) jeg skal jo selfølgelig betale moms af den indtægt jeg får via udlejning af diverse maskiner?

 NEJ -DU SKAL REGISTRERE FOR MOMS SÅ SNART DET ER ÅBENLYST DU VIL KOMMER OVER 50 T PÅ 12 MDR - MEN DET KAN VÆRE EN FORDEL AT KUNNE TRÆKKE MOMS FRA OG IKKE SKULLE ÆNDRE DINE SALGSPRISER FRA UDEN MOMS TIL PLUDSELIGT MED MOMS

6. jeg tænkte at jeg skulle kunne modtage mobile pay, og måske dankort, men ved ikke om dankort bliver for dyrt, når man har mobile pay, har set danske bank, kan man få sådan en boks, som fx i bilka, jeg tænker måske bare det er overkill, i forhold til man har 1-2 handler om weekenden i høj sæsonen. ville bare være lækkert at have et POS software på ipaden og mobilepay direkte ind i ens POS software?

DANKORT ER BILLIGT VED MANGE TRANSAKTIONER OG LIDT STØRRE BELØB (TÆNK I 15-20.000 KR PER MÅNED) ELLER DYRT - MOBILEPAY ER RELATIVT DYRT SOM ONLINE - KRÆVER INDLØSER OG DU KAN RISIKERE FOLK HAR TILKNYTTET MASTERCARD MM SOM ER DYRE I GEBYR OVENI

 7. har en ven der bor i samme landsdel, men alligevel et stykke væk fra mig, så jeg tænkte det måske kunne være en udlejnings station, så man kunne dække et noget større område, hvordan ville det være smartest at aflønne ham, fx pr maskine der bliver hentet ved ham, eller en fast løn, han skal intet gøre med salg eller markedsføring, kun udlevering af maskiner, og rengøring når de bliver afleveret igen.

 DET SYNES JEG ER LIDT HIPPER SOM HAPPER MEN PER MASKINE ER VEL GODT - SÅ DU IKKE SKAL AF MED LØN UDEN INDTÆGT

hilsen kristian

 

VH John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Jul 16
Indlæg ialt: 215
Fra  Gak og løjer Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

mange tak for svar john, vil lige kigge på dit link, men tror det ender med jeg opretter inden jeg køber noget, da jeg så slipper for at føre det ind i firmaet senere.

hvordan betegnes vennetjenester, det er vel ikke en arbejdsweekend med fx 20 timer.

er vi enige om man skal oprette en ny konto, eller kan det godt bare være ens normale løn/nemkonto, har jo mit normale job og udgifter fra den konto.

så mobilepay som ganske alm, telefon til telefon, bare med en erhvervs konto, ville være smartest

Fra Frederikssund
Tilmeldt 4. Feb 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian:
Har lavet en forretningsplan, men vil helt sikkert kigge på din ebog der er sikkert nogle gode råd.


Mathias.

Jeg er 100% på hvad firmaet skal være
Jeg har desværer ikke økonomien til at købe en hjemmeside, så må prøve selv, og krydse fingre.

Alle din punkter er besvaret som jeg vil have besvaret dem mere eller mindre - men lige her ville jeg give mit besyv med ;-) Med alle mine personlige projekter har hjemmesiden været en fantastiske måde at arbejde med mine firmaer på. Jeg har lige som fået bearbejdet idéen på en helt anden måde. 

Det betyder også at jeg bestemt synes du skal prøve at bygge hjemmesiden selv på den ene eller anden måde. Bare et lille fif - jeg har altid brugt Surftown blandt andet pga. der service som altid har været PERFEKT for mig :) men hvor om alting er - deres nye "sidebygger-thingy" er fed og nem at bruge: https://www.surftown.com/da/sitebuilder/ (og så har du endda 14 dage til at bygge gratis i).

Giv det et seriøst forsøg, så kan man altid få nogen til at se på et "professionelt site" hvis det giver mening en dag ;)

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Jul 16
Indlæg ialt: 215
Fra  Gak og løjer Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for inspiration david, vil jeg lige kigge på.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)