Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig - diæt, eller fradrage hoteludgifter

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg er lige startet som selvstændig, og jeg har lidt problemer med at finde ud af reglerne rundt diæt/faktisk udgifter.

Jeg bor i Aalborg, og arbejder på et projekt i Århus. Jeg har været i gang med projektet i en god måneds tid, og har kontrakt for det næste halve år. Vi har kun én bil, og ønsker ikke at købe én til, kun baseret på dette projekt. Derfor tager jeg nogle overnatninger i Århus, for at få det hele til at gå op.

Fremover kommer jeg til at rejse ned til Århus mandag morgen, og hjem på onsdag (arbejder hjemmefra torsdag+fredag). Det bliver altså to overnatninger på hotel hver uge.

Umiddelbart kan det, for mig, se ud til at afstanden mellem Aalborg og Århus er for kort til at jeg kan benytte mig af diæt (fra hvad jeg kan læse, baserer de sig på korteste afstand, uafhængig af om du har tilgang på transportmidlet eller ikke. Altså er 1,5 timer med bil, og ikke 3 timer med offentlig transport).
Kan jeg fradrage udgifterne til hotel i virksomheden?

Venlig hilsen,

Tom

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

ja forudsat det er egentlig selvstændig virksomhed og det ikke af skat kan ses som lønmodtagerarbejde I bare har aftalt du skal fakturere - og du behøver bo på hotel for at udføre arbejdet, så kan du trække hotelregningen fra med fuld moms (dog begrænset moms hvis inkl. morgenmad så det skal helst ikke være med)

Jeg har ikke set skat bruge afstand som her mellem Aalborg og Aarhus som begrundelse for at man ikke må vælge, at hotel er nødvendigt - det ville være nyt for mig, men andre må meget gerne kommentere i så fald

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, og tak for svar.

Det jeg var mest bange for er at det kan ende i en vurdering af om hotel er nødvendig eller ikke. I princippet kan det jo fint lade sig gøre at at pendle mellem Aalborg og Århus hver dag, det er det jo mange der gør. Det er blot vores vurdering, siden jeg også kan have nogle lange dage, at det er det bedste. Jeg er selvstændig freelance konsulent, og kan egentlig ikke se hvorfor jeg ikke skulle kunne føre det som en udgift i firmaet. Diæt kan jeg måske ikke bruge, men reelle udgifter med kopi af hotelregning, bliver vel noget andet?

vh,

Tom

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)