Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leje eller eje?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Dec 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Folkens

Jeg er klar over at dette nok nok ikke høre til under en iværksætter debat, men jeg har ingen anelse om hvor jeg ellers kan søge inputs henne på nettet til dette emne.. Og jeg er helt sikker på at der nok skal sidde nogle mennesker her i forummet som har siddet i samme situation som jeg.

Jeg er netop blevet færdiguddannet inden for IT Branchen og har fået fast job med en god solid indkomst lige omkring 500.000 kr om året.. Jeg har indtil videre boet hjemme hos de gamle da transport til og fra uddannelsesstedet ikke har været et problem. Jeg er dog desperat for endelig at komme ud og stå på egne ben, så jeg har længe kigget efter en lejebolig i Københavnsområdet og specielt lidt nord fra København (Lyngby og omegn) men har mere eller mindre opgivet.. 

Det er efterhånden gået op for mig at man skal kende nogen som kender nogen eller have været skrevet op i en levetid for at få en lejebolig i Københavnsområdet, så nu er jeg begyndt at lege med tanken om at købe i stedet for. Jeg slog dog først virkelig øjnene op da jeg fandt ud af hvor dyrt det er.. Det idelle sted jeg gerne vil bo er lidt nord for København gerne i Lyngby, men skal man finde en nogenlunde pæn lejelighed som ikke ligner noget der har stået urørt siden 1960'erne skal man jo af med alt mellem 1,6 - 2 millioner og her begynder jeg så at blive lidt skræmt for så kan man hurtigt sætte sig i en lejlighed som så falder i pris hvorefter man er tvunget til at blive fordi det vil give et tab at flytte og det ønsker jeg naturligvis heller ikke..

Sidder der tilfældigvis nogle ejendomsmæglere eller folk som ved noget omkring det her som kan fortælle lidt omkring det nuværende prisniveau kontra de øvrige år, hvor meget er lejelighederne steget i forhold til før krisen og hvordan forventer man at markedet udvikler sig over de næste 3-7 år?

Fra Holstebro
Tilmeldt 5. Jan 17
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det ikke bare prisniveauet i Københavnstrup? Som jeg har forstået det, så er priserne lige nu på vej opad, men jeg ved ikke så meget om det desværre! 

Synes skisme det må være træls at bo i København og ikke engang kan finde noget at bo i når man rykker 500k hjem om året. :/

Seneste projekt: Onlinelaanene.dk

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 805
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Talte med en mægler i går. Prisniveauet i Kbh er højere end før finanskrisen, men pga. den lave rente og afdragsfrie lån bruger en gennemsnitlig husstand en mindre andel af den disponible indkomst på bolig i dag end i 2006.

Der er altså rum for yderligere stigninger, men det kommer i høj grad til at afhænge af renteudviklingen som er svær at spå om.

Med et fastforrentet lån er du rimelig sikker, da du har muligheden for at opkonvertere og dermed skære noget af din gæld såfremt renten stiger. Dermed bør du kunne kompensere for det prisfald en rentestigning medfører.

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

En tommelfingerregel er, at det alt andet lige (så er der vist også taget forbehold nok) bedst kan betale sig at eje. Hvis man lejer, skal man jo betale til nogen, der ejer. Det skulle jo gerne kunne betale sig for ejer, medmindre bla.bla. Der er bundet mange penge i at eje, men det er der også med 6 gange husleje i depositum og forudbetalt husleje, som jeg står model til. Der er også risiko for tab og chance for gevinst. At der er 'plads til prisstigninger' er noget vrøvl, for der er lisså meget 'plads til prisfald', dog maks 100%. Hvis du skal låne til udbetalingen og indflytning, og måske den første tids husleje, er det selvfølgelig et helt andet regnestykke. Der er måske nogle gode statistikker her: http://www.boliga.dk/statistikker. Du kan desuden konferere med www.realkreditkonsulenten.dk, han plejer at have styr på, hvad der rør sig. God vind!

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 805
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jørgen Kirkegaard:
At der er 'plads til prisstigninger' er noget vrøvl
Hvorfor er det noget vrøvl? Jeg sagde ikke at priserne ikke kan falde, men at der er en øvre grænse for hvor dyrt det kan blive, og det er interessant hvis man vil spå om boligmarkedet har toppet eller ej. 

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)