Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Går immaterielle rettigheder i arv?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 23. Nov 08
Indlæg ialt: 174
Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Min afdøde far var fotograf og leverede alt fra bryllupsfotografier, luftfotos af gårde og virksomeder til billeder af skibe på havet, på bestilling af rederier.

Jeg husker at han i mange tilfælde gjorde kunder opmærksom på at de ikke erhvervede copyright til billederne, og at denne skulle købes for en merpris.

Hvordan forholder jeg mig til arven af alle hans foto og negativer - Går immaterielle rettigheder i arv eller bortfalder de ved hans død?

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja. Indtil 70 år efter ophavsmandens død.

Hans

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 23. Nov 08
Indlæg ialt: 174
Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtige og præcise svar med henvisning til lov.

Hvordan skal jeg evt. håndhæve det, hvis det skulle være nødvendigt. Altså, med copyright i hans navn eller mit?

Fra Lystrup
Tilmeldt 22. Jul 06
Indlæg ialt: 142
Fra  Hennetec Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hans Stokholm Kjer:

Ja. Indtil 70 år efter ophavsmandens død.

Hans

De 70 år gælder kun hvis fotografiet har "værkshøjde", d.v.s. der er væsentligt kunstnerisk indhold i billedet i form af særlig lyssætning, motiv el. lign. Ellers er det kun 50 år fra fremstillingsdatoen, der gælder (§70).
Og en væsentlig begrænsning er også, at fotografen (og arvinger) ikke kan håndhæve rettighederne til fotos, der er taget på bestilling, hvis ikke bestilleren har givet samtykke til det (§60).
Så derfor er der forskel på, hvor meget arvinger kan/må gøre, afhængigt af under hvilke omstændigheder, som billedet er taget under.
Typiske eksempler, hvis der ikke er særlige aftaler:
- Bryllupsbilleder - formodes oftest at være bestilt, så de vil kun kunne sælges til bestilleren selv eller efter aftale med denne (og det er typisk betaleren, hvilket også kan være brudens far eller andre).
- Luftfoto af gårde - hvis billedet er taget FØR et evt. eksemplar er solgt, så kan rettighederne håndhæves i 50 år fra fremkaldedato.
- Skibe på havet - hvis det er bestilt af rederi, så kan intet gøres uden deres samtykke. Hvis det er taget uden forudgående aftale, så gælder 50 års reglen.
Så der er mange og komplicerede regler m.h.t. ophavsret. Og med mindre det er en kendt fotograf, hvor navnet på fotografen vil give ekstra værdi, vil det sjældent kunne svare sig at gå op i håndhævningen, da det vil kræve mere arbejde med dokumentationen end hvad man vil kunne få i royalty...
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Pedersen:
De 70 år gælder kun hvis fotografiet har "værkshøjde",

Fin og vigtig præcisering.
Nu lyder det jo til, at trådstarters far har gået meget op i det, så mon ikke der ligger kontrakter?

Jeg er enig i, at der vil være et stort arbejde i at overvåge, om rettighederne bliver brudt, og at dette arbejde formentlig ikke betaler sig med mindre der er tale om bogudgivelser eller lign.

Hans

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)