Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Underskud i Enkeltmandsvirksomhed = intet fradrag for underskud?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra 2150 Nordhavn (Kbh. NØ)
Tilmeldt 15. Oct 16
Indlæg ialt: 34
Fra  Sienna Firm Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg driver en startup enkeltmandsvirksomhed (PMV) der her i 2016 kommer ud med et underskud på ca. -20.000. 

Jeg er 18 år og lever udelukkende af min SU på ca. 6.000 om måneden. SU er skattefrit, jeg betaler altså 0 kr i skat af min indkomst. 

Udfra det jeg har hørt kan man ikke trække sit underskud til næste år, men man får til gengæld fradrag i personlig indkomst. Jeg har ingen skattepligtig indkomst at trække mit underskud i.

Hvad sker der så med de 20.000 kr?

-hilsen Sami

Sienna Firm. Besøg hjemmeside på SiennaFirm.net

Fra 2150 Nordhavn (Kbh. NØ)
Tilmeldt 15. Oct 16
Indlæg ialt: 34
Fra  Sienna Firm Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er det regnskabsmæssige korrekte at gøre i mit tilfælde?

Sienna Firm. Besøg hjemmeside på SiennaFirm.net

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

1 - du kan nok risikere skat vil se hvad det er for udgifter som skaber et så stort underskud i lille PMV - sikre sig det er fradragsberettigede udgifter i det hele taget og at det var erhvervsmæssigt drevet med overskud for øje - for ellers kan fradrag fortabes. PMV med max oms 50.000 - stiftet 2/10  2016 er jo et stort underskud på så kort tid i PMV

Så er der også en hjemmeside kan jeg se - som siger "Butik ikke klar" og ellers i princip uden indhold  - "Lorem Ipsum" text osv - og underskud 20.000 KUNNE være en risiko for at skat ikke ville godkende dit PMV som i drift erhvervsmæssigt med overskud for øje

2 - Jeg er ikke med på hvorfor du skriver SU er skattefri - det er den da ikke. Det er klart en del ligger under dit personfradrag og er det kun SU er der ikke AM bidrag - så på den led betaler du skat - men det er skattepligtigtig indkomst -og så vil de 20.000, hvis skat ikke brokker sig - blive modregnet (f.eks 6 mdr af 6.000 = 36.000 minus 20.000 = indtægt 16.000 -  og ved 12 mdr SU jo mere)  Vent lige og se om andre ved der kan være andet i det - for SU er som sådan skattepligtigtig indkomst

Umiddelbart ville de fleste nok bare lave regnskabet og så anføre underskuddet i rubrik 112 og se hvad effekten er.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 2150 Nordhavn (Kbh. NØ)
Tilmeldt 15. Oct 16
Indlæg ialt: 34
Fra  Sienna Firm Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John. Tak for dit gode og uddybende svar.

Min SU på 6.000 om måneden fordeler sig på 900 kr. SU-sats og 5100 kr. SU-lån. SU-lån er selvfølgelig skattefri. Derfor er min reelle årsindkomst på 900 kr. om måneden x 12 = 10.800. Det bliver små 864 kr. i skat om året (8%).

Det er rigtigt at min virksomhed lige er startet og jeg har derfor ikke nogen indtægt endnu.

Jeg er kommet til at regne mit varelager og depositum til udlejer med i regnskabet på i alt 14.000,- som selvfølgelig ikke er en udgift (endnu).

Mine rigtige udgifter for 2016 er derfor:

4875,- leje af kontor og indkøb af kontormøbler (ink. 25% moms)

500,-  Domæne og webhosting hos UnoEuro (ink. 25% moms)

= 5375,- i underskud i 2016.

Kan jeg trække de 5375,- til næste regnskabsår, eller hvad?

Jeg har ikke nogen skat at trække fra i fradrag, da jeg kun betaler 864,- i skat i 2016? Hvad gør jeg?

-hilsen Sami

Sienna Firm. Besøg hjemmeside på SiennaFirm.net

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tvivler på du betaler AM-bidrag af din SU.

Du skal huske at selvangive dit underskud, så bliver det automatisk opdateret inde hos SKAT og du kan fremføre det til fremtiden hvor der forhåbentlig kommer indtægter ind. 

Hvorfor er du ikke momsregistreret

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

forudsat skat godkender disse ting i et PMV inden opstart af indtægter og drift - så MENER jeg, at det der ikke kan udnyttes i år overflyttes til næste år - men du må nok lige vente på andre for at være sikker på det er korrekt (og på om skat anerkender underskud inden drift her)

Jeg synes stadigt at f.eks  4875 til leje af kontor - 500 til domæne INDEN opstart af indtægter og så varelager mm for 14.000 inden opstart (med stiftelse 1/10 ca) lyder som om du burde have overvejet alm enkeltmands da du jo skriver der er moms på det hele som det vel var godt med fradrag for?

- og når alt det er på 2-3 mdr - hvor sandsynligt er det så, at du ikke omsætningsmæssigt kommer på 50.000 kr på 12 mdr - hvis du skal argumentere for at det er erhvervsmæssigt drevet med overskud for øje med forventet 12 mdr omsætning under 50.000?

Nærmere kommer JEG ikke - men andre kan jo fortsat komme til - jeg kan bare se den lån udbesvaret længe

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 2150 Nordhavn (Kbh. NØ)
Tilmeldt 15. Oct 16
Indlæg ialt: 34
Fra  Sienna Firm Skrevet kl. 01:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad mener du helt præcist med at jeg kan fremføre mit underskud til fremtiden? Er det ikke stik modsat det John siger?

PMV er en midlertidig virksomhedsform, hvor jeg som 18 årig kan drive virksomhed uden alt for meget administrativt bøvl, og langsomt kan bygge på, sten for sten. Som "ikke momsregistreret" kan jeg sælge til private ekstra billigt, fordi jeg nemlig ikke skal opkræve moms, men kun betaler indkøbsmoms af mit varelager. Når min virksomhed så kommer ordentlig i gang og min omsætning stiger, skal jeg selvfølgelig momsregistreres.

-hilsen Sami

Sienna Firm. Besøg hjemmeside på SiennaFirm.net

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 06:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

SiennaFirm.net:

Hvad mener du helt præcist med at jeg kan fremføre mit underskud til fremtiden? Er det ikke stik modsat det John siger?

PMV er en midlertidig virksomhedsform, hvor jeg som 18 årig kan drive virksomhed uden alt for meget administrativt bøvl, og langsomt kan bygge på, sten for sten. Som "ikke momsregistreret" kan jeg sælge til private ekstra billigt, fordi jeg nemlig ikke skal opkræve moms, men kun betaler indkøbsmoms af mit varelager. Når min virksomhed så kommer ordentlig i gang og min omsætning stiger, skal jeg selvfølgelig momsregistreres.

nej læs om - jeg skriver det fremføres hvis det ikke kan udnyttes - men først modregnes det i den skattepligtige del i SU (ikke lånet) - forudsat skat ikke har bemærkninger til omkostninger når du slet ikke er igang med at skabe indtægten - men det er nok ikke så farligt med det beløb.

Husk når din virksomhed kommer igang - at du stadigt har et varelager mm som du har betalt moms af og momsfradrag vil jo så kun være fremadrettet - og at du skal momsregistrere så snart du åbenlyst kan forvente at ramme 50.000 kr oms på enhver 12 mdr periode - Det KUNNE det ligne med varer for 15.000 og andre udgifter for 5000

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)