Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indfrielse af pantebrev

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, 

Jeg har to løsørepantebreve som jeg får indfriet i forbindelse med et salg af den forretning (restauration) jeg har haft pant i. 

I pantebrevene er anført at der skal betales et ekstraordinært afdrag 10% af restværdien ved ejeskifte. Gælder et ejerskifte afdrag ved en fuld indfrielse af eller er det kun hvis pantebrevene indestår, hos køber.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

caddie:

Hejsa, 

Jeg har to løsørepantebreve som jeg får indfriet i forbindelse med et salg af den forretning (restauration) jeg har haft pant i. 

I pantebrevene er anført at der skal betales et ekstraordinært afdrag 10% af restværdien ved ejeskifte. Gælder et ejerskifte afdrag ved en fuld indfrielse af eller er det kun hvis pantebrevene indestår, hos køber.

Nu kender vi ikke gældsbrevets fulde ordlyd, og dermed heller ikke det fulde omfang af den aftale i har indgået.

 

Vil dog sige, at normalvis ophører virkningen af et gældsbrev/fordring i forbindelse med indfrielse af det pågældende gældsbrev. Så hvis nuværende skyldner indfrier gældsbrevet og derefter overdrager restauranten har du ikke ret til ekstraordinært ydelse. Hvis overtagelsen af restauranten til gengæld er betinget af gældsbrevenes indfrielse har du ret til ekstraordinært ydelse.

 

Men uanset er mine tanker i princippet intet værd uden at kunne kigge hele gældsbrevet igennem, for derudover at kunne stille spørgsmål til hvad tankerne omkring de enkelte betingelser er (hvis ellers de ikke fremstår klare). Jeg tænker du har to muligheder på nuværende tidspunkt;

1. Du mener at have ret til den ekstraordinære ydelse og fremsætter kravet mod skyldner, det kan jo være skyldner rent faktisk er enig og betaler! Vil skyldner ikke betale må du føre en inddrivelsessag og få prøvet kravet ved en domstol.

2. Du får en juridisk kyndig til at læse gældsbrevet igennem før du træffer en beslutning, eneste problem er at det nok kommer til at koste dig et honorar inden du overhovedet ved om du har ret til en ekstraordinær ydelse.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, normalt skal du betale et afdrag på 10 % af restgælden/restværdien ved ejerskifte når du sælger videre, så den der har solgt til dig får et ekstra afdrag, mod at pantebrevene indenstår videre i finansieringen overfor din køber.

Hvis der er fuld indfrielse er de 10% ligegyldige, da hele gælden skal indfries.

Du kan spørge din bank, det er nok det billigste, du har vel en erhvervsrådgiver der ?

Hvis du har haft en erhvervsejendomsmægler på salget, kan du helt sikkert få hjælp der.

Ellers må du spørge en advokat.

Andelsbolig.nu

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for indlæg.

Handelen er ikke betinget af at pantebrevene indfries. Ordlyden er at der ved ejerskifter betales et ekstraordinært afdrag 10 % af restværdien og at gælden indestår til den er fuldt indfriet.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, så skal du betale de 10% til ham der solgte til dig/tidligere ejere. Se i pantebrevet om ydelsen bliver nedsat når du betaler de 10%.

www.andelsbolig.nu

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 01:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Klaus Folmann:
Hvis der er fuld indfrielse er de 10% ligegyldige, da hele gælden skal indfries.

6 stjerner til dén! Der er jo ikke tale om ejerskifte i forhold til pantet, hvis du indfrier pantebrevene - og ekstra 10% afdrag giver ikke rigtig mening i forbindelse med en fuld indfrielse.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)