Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fyring af medarbejder

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Dec 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er arbejdsgiver i en tømrer virksomhed.

Jeg har en medarbejder der skal adskediges pga uenigheder/konflikter mellem ham og en anden ansat som jeg ikke kan acceptere.

Problemet er at jeg har anset en for 10 dage siden, og går derved ikke udfra jeg kan fyre ham med "nedmanding" som årsag.

Er der nogle regler for hvor lang tid der skal gå mellem en ansættelse og en fyring pga nedmanding?

Eller er der andre legitime grunde man kan bruge i en afskedigelse? 

på forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Man må gerne fyre med "samarbejdsvanskeligheder" som begrundelse - og specielt vil det ikke give problemer med så ny en ansættelse. Normalt vil man dog skulle kalde til samtale og give advarsler , gerne skriftligt, for at være på den sikre side. Det giver jo også den mulighed, at striden stopper

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 12. Jul 11
Indlæg ialt: 8
Fra  Serop ApS Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du vil kunne opsige en tømrer med det opsigelsesvarsel, der fremgår af hans ansættelseskontrakt. Tømrere er normalt ikke særligt beskyttede mod opsigelse (som fx funktionærer), så du behøver ikke nogen særlig "god" begrundelse. 

Der hvor der kan opstå problemer, er hvis manden får en begrundelse for opsigelsen, der kan give karantæne i a-kassen.

Bruger du begrundelsen "samarbejdsvanskeligheder", så skal a-kassen undersøge hvem, der er skyld i problemerne, og hvem der er skyld i, at de ikke blev løst. Selv når begrundelsen er reel, som her, kan det give noget mudder og uro, hvis den faglige organisation blander sig, for at undgå, at deres medlem får karantæne.

Så i den konkrete situation kan du bruge den meget enkle begrundelse: "Vi har desværre ikke mere brug for din arbejdskraft" som begrundelse. På den måde slipper du for at skrive noget om hvorfor du ikke har brug for din arbejdskraft, og manden kommer ikke i problemer i a-kassen.

I øvrigt er det jo en branche, hvor kortvarige ansættelser er helt almindelige, så der vil ikke være noget påfaldende ved opsigelsen.

Venlig hilsen

Steen Andersen

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 27. Oct 13
Indlæg ialt: 162
Fra  LTZE Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv evt. at søge "funktionærlov opsigelse" på Google og kig under videoresultaterne. Der er nogle gode råd at hente :)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Bernburg R. Schultze:

Prøv evt. at søge "funktionærlov opsigelse" på Google og kig under videoresultaterne. Der er nogle gode råd at hente :)

Hej Rasmus
En tømrer er jo ikke funktionær, så jeg tror ikke, funktionærloven er det rigtige sted at kigge.

Hvis trådstarter er medlem af en arbejdsgiverforening, er det nu, man skal søge juridisk bistand dér.
Fyringer er aldrig sjove, og der findens ingen blide måder - derfor er det vigtigt at holde tungen lige i munden.

VH Hans

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)