Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Andel i virksomhed eller procent af omsætning.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 28. Oct 13
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg påbegynder et samarbejde med en startup i den meget tidlige fase. Som betaling for min tid har jeg fået tilbudt enten andel i virksomheden eller procent af omsætningen. Har I nogle gode forslag og råd til hvad der vil være bedst for mig?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

nej - de ting hænger jo lidt sammen - men først og fremmest er det jo noget i må formalisere ordentligt. En andel kræver jo du bliver medejer - f.eks ved at der er tale om enten et selskab eller et I/S og ikke en enkeltmandsvirksomhed. Derved får du jo en del forpligtelser som du ikke får hvis du før del af omsætning. I værste fald, hvis det er et I/S får du personlig solidarisk hæftelse. I et IVS er den risiko mere begrænset, men så er der en række andre faste omkostninger og banken skal med i ed.

Betalingen for dit arbejde opgøres til korrekt værdi hvis det er en andel du overtager og firmaet skal indberette det til skat som din "løn". Er du medejer fra start ja så har du jo lov at arbejde gratis lige som den anden ejer har, og få din del af et evt overskud med betaling af skat, helt som den anden ejer

Det er det samme hvis det betaler dig en del af omsætningen, hvor det jo er let at opgøre beløbet i kr. og indberette til skat.

Begge dele skal formaliseres ordentligt. Andel i firmaet kan jo i princip være alt fra et stort minus til et rundt nul  - eller en masse værd - det ved man jo ikke fra start. 

Under alle omstændigheder betyder - andel i firmaet, at I skal have udarbejdet en ejeraftale inden i går i gang med det.http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

Andel i omsætning skal også specificeres så du er sikker på at få noget løbende - og i hvor lang tid? Omsætning er jo ikke øvrigt ikke garanti for overskud - og hvis der er underskud, så er det jo ikke så sjovt at betale som hvis der er overskud.

Personlig synes jeg sådanne aftaler er så vigtige at man går til en jurist for at få det man er indstillet på formuleret og gennemtænkt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)