Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gratis overtagelse af virksomhed?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Sep 15
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer. 
Jeg har fået tilbudt en gratis virksomhed (fysisk), der på nuværende tidspunkt er registeret som enkeltmandselskab. 

Setuppet jeg har tænkt mig at foretage, er at jeg opretter et drift ApS via mit Holding IVS

Jeg undre mig dog over følgende: 

- kan jeg bruge aktiverne jeg overtager fra enkeltmandselskabet (butikken), så de fremgår som kravet om 50 kr. i aktiver

- Den nuværende indehaver har en kreditkonto på -50.000 kr. Er det noget som følger mig, eller forssætter han med at have ansvaret? 

Tak på forhånd 

Med venlig 

Morten Larsen 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan købe aktiverne af enkeltmands virksomheden - men det kræver jo du har 50.000 kr til det - Det er aktiver og goodwill du skal købe og betale for fra dit ApS du vil oprette (som jo fordrer dit IVS har de penge til at stifte ApS) Så indgår aktiverne i stedet for pengene - og så skal du jo holde øje med at din kapital ikke udhules ved at aktiver bliver slidt ned - men at de kan indgå reelt i kapitalen.

Hans bankkonto er hans og følger ikke med - det eneste han sælger er aktiver og evt goodwill

Sælger han aktiver samlet sammen med aktiviteten så sker salget uden moms - ingen moms for ham at indberette og tilsvarende ikke moms at fratrække for dig som køber i det ny selskab - Vil han ikke have en rød øre for dem - og i er helt uforbundne parter - ja så må det jo bare være et 0 i værdi for ham.

Hvad du så overtager? ja måske får du foræret hans kunde liste - men ellers overtager du jo ikke noget. 

Han skal kunne redegøre for de aktiver han har købt og haft fradrags fornøjelse af - skatte og momsmæssigt uanset de er afskrevet til 0 - det er del af hans selvangivelse når han i den afkrydser for, at han har lukket virksomheden. Er det et 0 kan det godt være skat vil stille spørgsmål hvis de rent faktisk har en værdi der gør dem værd i overvejelse til kapitalen - så ville det jo som minimum vel ligne en gave

Jeg tror det er klogt at lade en revisor se på overdragelse af værdier der kan ligne 50 t uden der betales noget - bare for en sikkerheds skyld

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ser det sådan her:

  1. Du vurderer, at de ting, som du får har en værdi af 50.000 kr. og derfor kan anvendes til stiftelse af et ApS
  2. det må samtidig betyde, at du skal beskattes af den gave på 50.000 kr., som du modtager - uanset, om du stifter ApS for værdien eller ej
  3. Hvis det, du overtager, ikke er noget værd, skal du selvfølgelig ikke betale skat af gaven,
  4. men så kan du vel heller ikke pludselig lade det være 50K værd og stifte ApS på den baggrund?

- Eller hvad siger du, John?

Vær opmærksom på, om du bliver skattepligtig af gaven. Det skal med i dit budget

God vind med projektet.

Hans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

ja enig - det er den problematik med værdien og skat - og misforhold mellem gratis og værdi nok til ApS kapital som ikke som sådan duer

vh John 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener ikke at en handelspris til 0 kr. mellem uafhængige parter, som nævnt ovenfor, falder ind under skatterettens begrebsramme for gaver. Hvis gaveargumentet skal bruges kræver det her at handlem foregår mellem afhængige parter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Jeg mener ikke at en handelspris til 0 kr. mellem uafhængige parter, som nævnt ovenfor, falder ind under skatterettens begrebsramme for gaver. Hvis gaveargumentet skal bruges kræver det her at handlem foregår mellem afhængige parter.

det er så spørgsmålet om - hvad hvis det skal tages op til værdi 50 t (dække ApS kapital) så er det vel en gave - er det ikke en underlig kombi eller kan køber sige - jeg var heldig - købte af ren 3. part til 0 kr og fik en diament til 50.000 kr som jeg nu tager op til den værdi og har som min ApS kapital (udgår fra den vurdering er seriøs og ærlig)- uden skat stiller ? ved sælger eller køber (man har jo lov at være heldig og få noget gratis som har værdi)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Jeg mener ikke at en handelspris til 0 kr. mellem uafhængige parter, som nævnt ovenfor, falder ind under skatterettens begrebsramme for gaver. Hvis gaveargumentet skal bruges kræver det her at handlem foregår mellem afhængige parter.

Jeg mener netop, at det er en skattepligtig gave, så vi er helt enige.

Det mener jeg i øvrigt, uanset hvad værdien er.

VH Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

John, udgangspunktet er mellem uafhængige parter at prisen som de bliver enige om er en msrkedspris - da udgangspunktet er at de har modsatrettede interesser.

For sælger har værdien måske været 0 kr. (Der har da også været eksempler hvor køber har fået penge med). At det for køber og hans planer har en anden værdi gør det ikke til en gave.

Hvis det proncip føres ud i livet så vil det at du køber en varer med rabat og efterfølgende skyder den samme vare ind i et selskab til normalpris være en gave......

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

John, udgangspunktet er mellem uafhængige parter at prisen som de bliver enige om er en msrkedspris - da udgangspunktet er at de har modsatrettede interesser.

For sælger har værdien måske været 0 kr. (Der har da også været eksempler hvor køber har fået penge med). At det for køber og hans planer har en anden værdi gør det ikke til en gave.

Hvis det proncip føres ud i livet så vil det at du køber en varer med rabat og efterfølgende skyder den samme vare ind i et selskab til normalpris være en gave......

forståelig tak 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Hvis det proncip føres ud i livet så vil det at du køber en varer med rabat og efterfølgende skyder den samme vare ind i et selskab til normalpris være en gave......

Det kan jeg godt se.
Det underbygger Johns råd om at have en talkyndig og muligvis også en advokat med på sidelinjen for at få overdragelsen lavet korrekt.

VH Hans

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)