Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

beregning af afskrivning/slitage af værktøj

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra serritslev
Tilmeldt 6. Dec 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Jeg har lidt spørgsmål omkring det at starte op som selvstændig tømrer blandt andet,

Hvordan beregner jeg slitage/afskrivning af værktøj, hvordan værdi sætter man det i forhold til ens time pris?

Jeg har gået og fiflet lidt med tanken om at starte op for mig selv, jeg har tidligerer været selvstændig som landbrugsvikar, da jeg er landbrugsuddannet, men nu er uddannet tømrer. Kan godt lide tanken om at være herre i eget hus om man så kan sige.
Har alt kendskab til regnskab osv. Det er på plads.

Men jeg har tænkt lidt på at jeg vil starte med kun at tage små projekter ind som jeg selv kan klare til at starte med, og så vil jeg ellers satse på at man kunne blive lejet ud til andre tømrervirksomheder, men ved bare ikke hvordan efterspørgslen er på det, eller hvor stort behovet er for. Håber i kan følge mig i det, sidder nemlig med tanker om timepriser osv. Hvordan det hænge sammen.
Og igen hvordan finder man ud af om der er en efterspørgsel på at leje tømrer ind pg hvem er det der har behovet? Håber der nogen der kan hjælpe mig med dette, eller pege mig i den rigtige retning🙂
På for hånd tak.

Mvh niels

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene at man skal ind og kigge på grænsen for småanskaffelser den er vidst på knap 13.000 kr. :)
Er det større ting man skal købe af værktøj, så skal du ind og vurdere hvor lang tid levetiden er.

Et eksempel.
Du har købt et eller andet stort værktøj som har koster 50.000 kr., det vurderes til at kunne holde i 5 år, hvorefter det skal skrottes. 50.000/5 = 10.000 pr. år kan der afskrives. (det var meget basic)

Håber det giver mening. :)

Fra serritslev
Tilmeldt 6. Dec 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret🙂
Ja, det giver mening, så det vil siges jeg skal finde en ca levetid på diverse værktøj, og så divider det ud til x antal timer pr år.

Fra Rødovre
Tilmeldt 24. May 16
Indlæg ialt: 67
Fra  Starsø Bogføring ApS Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja som sådan.

Du kan finde en levetid på det værktøj det har koster over 12.900,- ex moms. Det er grænsen for afskrivninger i år.
Til næste år ændrer den sig igen.

Alt under de 12.900,- er små anskaffelser som straks afskrives.

Men husk på at du ikke kan købe et større parti værktøj til 100.000,- og så afskrive dette som et samlet beløb.

Hvis tingene kan fungere/bruges uafhængigt af hinanden, så er det også to forskellige køb. Uanset om du så har købt dem samlet eller ej.

En sav til 12000,- kan du derfor ikke lægge sammen med en hammer til 1000,- og afskrive dette med en sum på 13.000,-. For disse ting fungerer uafhængigt af hinanden.

Hvis du derimod køber emhætte til 10.000,- og nogle rør og beslag til samme brug, til 5000,-, så kan du godt slå dette beløb sammen da begge ting har "brug for hinanden" for at kunne fungere.

Håber det giver mening :)

Og held og lykke med virksomheden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved ikke om jeg er træt - men 

Hvis ting kan bruges uafhængigt af hinanden kan op til 12.900 i år per ting  ex moms afskrives med det samme - helt uanset du køber for 100.000 samlet eller hvad du gør. Det afgørende er hvad de enkelte ting som bruges "stand-alone" har kostet

Hvis ting hænger sammen -f.eks boremaskine og bor - så skal de lægges sammen når du skal se, om de samlet er over eller under de 12.900 kr for 2016 - og det helt uafhængigt af hvad du samlet har købt aktiver for.

Er de over, så skal de afskrives som udgangspunkt med 25% per år - indtil den samlede sum / værdi er under straksafskrivning 12.900 i år - 13.200 næste - og så kan de afskrives færdigt i et huk

(og jeg taler skattemæssige afskrivninger - for regnskabsmæssigt kan ting der er skattemæssigt afskrevet godt stadigt have værdi - men så må du dybere ned hvis du vil vide mere om det - jeg tror skattemæssigt rækker her)

Bliver de slidt op og kasseres - så kan de slutafskrives hvis du dokumentere de er udgået (ex billede eller salg)

Du skal gemme liste over dine aktiver, da de ejers af firmaet uanset de er afskrevet eller ikke, og derfor købes ud af dig eller andre ved evt lukning / salg

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)