Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

det sjoveste ved at være slevstændig?!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Oct 15
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

hej alle selvstændige og andet godtfolk!

jeg er fuldt i gang med at oprette min første virksomhed og der ved ha' taget skridtet som selvstændig.

jeg nyder allerede godt at den tidsmæssige frihed, den økonomiske er mindre sjov før shoppen er oppe og køre, men det kan umuligt være anderledes og fred være med det.

der kommer selvfølgelige også mange fordele ved de forskellige fradrag og lignende i fremtiden, men jeg fik også en øjenåbner forleden da realiteten omkring ting som rejser, forretnings møder på cafér og lignende blev præsenteret for mig. dette er blot naive tanker og forstillinger jeg har haft før i tiden, så før i tænkter at jeg er helt blæst i en drømmeagtig rus, så er jeg kommet frem til hvordan virkeligheden ser ud... tror jeg?

lad os bare starte med restaurant besøg i forretningsmæssige forhold. her havde jeg altid troet at man fik refunderet en god portion ved momsafregningen, men her fandt jeg ud af at man som altid betaler de 25% men kun får 5-6% refunderet... korrekt?

så er der ideen omkring rejse omkostninger. her havde jeg en ide om at man fik refunderet en rigtig pæn procent del ved momsafregningen. her får jeg af vide at jeg er galt på den, men at det kan trækkes fra i firmaet, hvilket jeg ikke kan se noget super smart i? jeg mener, i og med at jeg selv er chefen så ryger det vel stadig ud af 'min' lomme? ret mig hvis jeg stadig er helt skævt på den :D

og så den største misforståelse og bestemt også den der slog hårdest.. de 25 procent i moms der bliver hapset af skat.. den havde jeg ikke lige regnet med da jeg savlede over de pæne tal jeg havde brugt i min resultatsopgørelse.. det skal nok lige siges at jeg importere vare fra kina og da der ikke er moms på, havde jeg ikke lige beregnet den omkostning med..

nu må i ikke misforstå mig! jeg er stadig vild med min nye hverdag og jeg har bestemt ikke fået kolde fødder.

denne tråd er blot til for at vi kan holde hinanden oppe med gode og fede fordele ved den tilværelse vi nu en gang har til fælles, når vi har en hård dag - eller som mig - fik mig en ordentlig øjenåbner forleden!

håber i vil være med til at smide de fede ting i kan komme i tanke om ved det selvstændige liv! 

god jul og godt nytår alle sammen!!

kh

asger

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

asger1234:

1

lad os bare starte med restaurant besøg i forretningsmæssige forhold. her havde jeg altid troet at man fik refunderet en god portion ved momsafregningen, men her fandt jeg ud af at man som altid betaler de 25% men kun får 5-6% refunderet... korrekt?

2

så er der ideen omkring rejse omkostninger. her havde jeg en ide om at man fik refunderet en rigtig pæn procent del ved momsafregningen. her får jeg af vide at jeg er galt på den, men at det kan trækkes fra i firmaet, hvilket jeg ikke kan se noget super smart i? jeg mener, i og med at jeg selv er chefen så ryger det vel stadig ud af 'min' lomme? ret mig hvis jeg stadig er helt skævt på den :D

3

savlede over de pæne tal jeg havde brugt i min resultatsopgørelse.. det skal nok lige siges at jeg importere vare fra kina og da der ikke er moms på, havde jeg ikke lige beregnet den omkostning med..

1

Med personale eller dig selv forudsat du er borte hele dagen eller på rejse - Kvart momsfradrag = 6,25 %

Med forretningsforbindelser - noter navn på deltagere - også kvart moms OG kun kvart fradrag for selve udgiften

I begge fald er der normalt konto til det, men du skal selv normalt manuelt lave skatteregulering = lægge 75% af udgiften til dit resultat igen for ikke at få fradraget

2

Der er jo normalt ikke moms på rejse (ex fly/tog osv) og i DK er det for mad som forklaret under pt 1 og i udlandet er der jo ikke moms på.
Vist betaler du selv, men fradraget betyder jo at du sparer skatten af beløbet trods alt

3

Giver ikke rigtig mening - Importen fra Kina - selve omkostningen skal i sagens natur være en omkostning og så skal du jo bogføre importmoms også - = 25% importmoms under salgs moms og samme under købsmoms hvis importen er til brug for momspligtig aktivitet. Gør du ikke det får du bod

OG husk lige at dine varer på lager ikke er en udgift - de skal tælles op - gange indkøbspris mm og lægges til resultatet til skat - ved varelagerregulering som de fleste programmer også klarer

OG husk at moms ikke er hverken indtægt eller udgift - det er slet ikke med i driftsresultatet men lever sit helt eget liv under status

Lille råd - find en online bogholder og overvej stærkt min E-bog om Regnskab http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html  og overvej min bog om Fradrag i den nye version med 2017 satser - gennemgang af alle den type fradrag https://www.saxo.com/dk/fradrag_pdf_9788740439809 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@asger1234 - hvis dit incitament til at være selvstændig - så ved jeg at det ikke vil lykkes for dig.

Men jeg kan næsten læse at det er du ved at finde ud af. Altså, at det ikke er fradragene der skal drive værket.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 22. Oct 15
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

hej john

som altid tak for de fine og uddybende svar. jeg vil helt klart se nærmere på dine bøger. tak for tippet! og så vil jeg lige få kigget på bogførningen af salg og købsmoms. er det bare helt simplt at jeg tager 25 procent af mine udgifter på vare til videresalg og notere i salgmoms og ligeså i købsmoms?

igen mange tak!

kh

asger

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

asger1234:
er det bare helt simplt at jeg tager 25 procent af mine udgifter på vare til videresalg og notere i salgmoms og ligeså i købsmoms?
brug for himlens skyld et regnskabsprogram - feks www.dinero.dk som klarer momsen
Ja + 25% på dine egne priser og - 20% den modsatte vej

F.eks. salg 100 kr = 25 kr moms = 125 kr

modsatte vej - køb 125 kr med moms - 20% = 100 kr uden moms

Brug regnskabsprogram og ja - sæt dig alt det du kan ind i regler via f-.eks. de bøger som er skrevet for "begyndere" 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 15
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

hej john.

jeg bruger e-conomic og det er dejligt med automatikken derpå. jeg læser og læser men det med tal har aldrig været min stærke side så jeg postere efter bedste evne og så alliere jeg mig med en bogholder inden for den nærmeste fremtid. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

asger1234:
å alliere jeg mig med en bogholder inden for den nærmeste fremtid. 
klogt og jo før jo bedre - da det er langt dyrere at rette fejl bagud end fange forkert procedure nu

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)