Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogfører jeg varer, som er købt privat og som skal sælges i butik ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 60
Fra  Studenter-kompagniet.dk Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Har opstartet en blomsterforretning hvor der er en del af brugskunsten som er købt før opstart. ligeledes er der også nogen ting fra det private hjem som sættes til salg i butikken, hvorledes gør jeg dette bedst ? Der er jo salgsmoms, men jeg har jo ikke fået/får fradrag for købsmoms

Jeg har ladet mig fortælle at det spild der vil være på blomster (når de er blevet for gamle) kan trækkes fra og i den forbindelse skal købet af blomsterne føres direkte i driften, hvad betyder dette i praksis ?

Jeg får jo købsmomsen retur, men ud af det naturlige spild, så vil salgsmomsen jo så ikke blive lige så højt som hvis man havde et produkt som ikke blev dårligt. Hvad siger Skat til dette ? Jeg vil gerne gøre det rigtigt så der ikke er mistanke om fusk med moms mv.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Ting du køber uden moms kan du - hvis du søger for ordentlig bilag på det du køber med navn og ting og pris fra sælger - nøjes med at lægge moms på din fortjeneste - hvilket så også betyder at din bon eller faktura til din kunde skal være anderledes - idet du så skal følge brugtmomsordningen - ellers vil du kunne få momsproblemer så ordeningen skal følges 100% - både ved købsnota - salgsnota og bogføring

Du skal have bilag på ting. Har du ting købt inden start, så må du finde noget tilsvarende - eller dine gamle bilag. Har du ikke gamle bilag så bør du finde tilsvarende i annonce og absolut ikke sælge fra privat til firma for højere end det du kan sandsynliggøre.

Spild i blomsterbutikker må være velkendt fra skat. Normalt ville man vel dokumentere spildet på en eller anden måde (billede) men mon ikke skat har kendskab til nogle standard spild procenter. Dit spild vil du jo ikke have salgsmoms på så den del forstår jeg ikke - det er jo bare et vareforbrug som spild

Læs evt om brugtmoms http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Omkring blomster er det enkle at udgiftsføre købet. Her er der ikke tale om en lagervare i den forstand.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Omkring blomster er det enkle at udgiftsføre købet. Her er der ikke tale om en lagervare i den forstand.

Yes selvklart - så er det kun det der kunsthåndværk o.l der vist var med som kan give lager evt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 60
Fra  Studenter-kompagniet.dk Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan man så skrive et evt. tab på med det samme ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver ikke tab som sådan - du bogfører alle dine køb og salg af blomster - og så har du jo en udgift og en indtægt. OM skat så - hvis du har underskud kunne se om det virker som realistisk ved stort svind, ved jeg ikke, men blomsterne kan du som Whiskey skriver bare bogføre som køb - der jo trækkes fra dit salg

Andet end blomster - var der noget kunsthåndværk eller andet der ikke visner, må du så tælle lager op for så du kun trække udgiften til køb fra de som du har solgt (lægger din lagerværdi til resultatet)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)