Hej Amino Vi står i en situation, hvor vi har solgt en vare til en kunde via vores webshop. Efter køb af varen via PayPal har kunden efterfølgende fortrudt købet og vil derfor gerne have sine penge retur. Helt forståeligt. Herefter logger vi ind på PayPal og trykker 'tilbageoverfør', så pengene skulle komme ind på kundens konto. På PayPal står der, at handlingen er gennemført og dette er også bekræftet af PayPal (vi har ringet til dem). Efter en uge har kunden stadig ikke modtaget sine penge og er, forståeligt nok, vred. Men vi kan pt. ikke fortælle hende andet end hvad PayPal over telefonen har oplyst os - nemlig at der normalt går mellem 2-5 dage, men at der i visse tilfælde kan gå helt op til 30 dage, hvorefter PayPal vil prøve at spore pengene. Da vi skrev dette til kunden, endte hun med oplyse 'at hun ville gå videre med det'. Hun henviser til, at der i vores købsbetingelser ikke står noget oplyst om dette tilfælde, hvilket er korrekt. Omvendt har vi heller ikke nævnt, at man, i tilfælde af reklamation, vil have pengene tilbage på sin konto i løbet af et bestemt antal dage. På forbrug.dk kan vi se, at sælger i tilfælde af fortrydelsesretten, skal returnere pengene til køber inden 14 dage - vi gjorde dette samme dag, men som nævnt er pengene endnu ikke gået igennem. Paypal siger, at de har gennemført transaktionen og at pengene så at sige er ude af både vores og deres hænder. Så vi føler os lidt som en lus mellem to negle - den utilfredse kunde og paypal! Spørgsmålet til jer er nu: Er der andet vi skal/kan gøre eller er det PayPal der har det juridiske ansvar for dette nu? Hvad er reglerne omkring dette? De bedste hilsner Keblovszki |
Mit kendskab til den konkrete lovgivning er noget begrænset, så det vil jeg afholde mig fra at skrive noget om.
Men ved du, om det er kundes PayPal-konto eller bankkonto, I har overført penge til? Normalt kan man jo sende penge internt i PayPal med det samme, og det er korrekt, at der ved en dansk bankkonto ofte er tale om et tidsrum på to-tre dage. At det kan tage op til en uge, har jeg aldrig selv oplevet. Er du sikker på, at kunden har en dansk bankkonto?